Europejscy producenci samochodów niepokoją się wydajnością chińskich pojazdów elektrycznych na wystawie samochodowej w Monachium
Europejscy producenci samochodów toczą walkę o produkcję tańszych pojazdów elektrycznych (EV) i pozbawianie Chin wiodącej pozycji w opracowywaniu tańszych, bardziej przyjaznych konsumentom modeli, stwierdzili dyrektorzy podczas targów mobilności IAA w Monachium.
„Musimy nadrobić różnicę w kosztach z niektórymi chińskimi graczami, którzy zaczynali od pojazdów elektrycznych pokolenie wcześniej” – powiedział agencji Reuters dyrektor generalny Renault (EPA: RENA) Luca de Meo na wystawie samochodowej, dodając, że wraz ze spadkiem kosztów produkcji ceny również spadną. .
De Meo powiedział, że w ramach dążenia francuskiego producenta samochodów do osiągnięcia parytetu cenowego z Chińczykami, jego R5 EV, który ma pojawić się w przyszłym roku, będzie od 25% do 30% tańszy niż elektryczne modele Scenic i Megane.
Wszyscy chińscy producenci pojazdów elektrycznych, w tym BYD, Nio i Xpeng (NYSE:XPEV), skupiają się na europejskim rynku pojazdów elektrycznych, na którym sprzedaż wzrosła o prawie 55% do około 820 000 pojazdów w pierwszych siedmiu miesiącach 2023 r., co stanowi około 13% całej sprzedaży samochodów .
Xpeng planuje ekspansję na więcej rynków europejskich w 2024 r., a firma Zhejiang Leapmotor Technology ogłosiła wprowadzenie pięciu modeli na rynki zagraniczne, w tym do Europy, w ciągu najbliższych dwóch lat.
Według firmy konsultingowej Inovev w branży motoryzacyjnej 8% nowych pojazdów elektrycznych sprzedanych dotychczas w Europie w tym roku pochodziło od marek chińskich, w porównaniu z 6% w zeszłym roku i 4% w 2021 r.
Około 41% wystawców tegorocznej imprezy w Monachium ma swoje siedziby w Azji, a uczestniczy w nich dwukrotnie więcej chińskich firm, w tym BYD, Xpeng i producent akumulatorów CATL.
Pojawienie się chińskich producentów pojazdów elektrycznych w Europie wzbudziło obawy, że mogą zdominować sprzedaż pojazdów elektrycznych.
„My (Niemcy) tracimy naszą konkurencyjność” – stwierdziła Hildegard Mueller, prezes Niemieckiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego (VDA), dodając, że pokaz samochodów w Monachium pokazał, „jak duża presja międzynarodowej konkurencji” sprawia, że Niemcy muszą inwestować więcej w elektryfikacji.
Według badaczy z Jato Dynamics średni koszt pojazdu elektrycznego w Chinach w pierwszej połowie 2022 r. wynosił niecałe 32 000 euro (35 000 dolarów) w porównaniu z około 56 000 euro w Europie.
„Segment rynku samochodów podstawowych albo zniknie, albo europejscy producenci nie zajmą się nim” – powiedział w niedzielny wieczór dyrektor generalny BMW Oliver Zipse, odnosząc się do ekspansji Chin do Europy.
Mercedes-Benz zaprezentuje klasę kompaktową CLA, a BMW Neue Klasse, oba skupiające się na większym zasięgu i wydajności przy jednoczesnym obniżeniu o połowę kosztów produkcji.
Dyrektor generalny Volkswagena (ETR:VOWG_p), Oliver Blume, powiedział reporterom, że dzięki partnerstwu w Chinach producent samochodów zamierza obniżyć koszty ogniw akumulatorowych o 50%.
Prezes Xpeng, Brian Gu, powiedział, że chociaż europejscy producenci samochodów pozostają obecnie w tyle za Chinami, podjęli „ogromne zaangażowanie” w pojazdy elektryczne w drodze partnerstw i dużych inwestycji w technologię.
„Nigdy nie lekceważyłbym dużych (producentów samochodów), którzy naprawdę starają się wrócić i skupić się na tej ważnej zmianie” – powiedział Gu.
Analityk branży motoryzacyjnej Ferdinand Dudenhoeffer powiedział, że Chińczycy są „mistrzami świata” w produkcji akumulatorów, które mogą stanowić 40% kosztów pojazdów elektrycznych.
Chińscy producenci akumulatorów rozpoczynający działalność w Niemczech pomagają obniżyć koszty pojazdów elektrycznych, a niemieccy politycy muszą dopilnować, aby „nie zostali wypędzeni z kraju głupimi strategiami oddzielenia produkcji od produkcji” – dodał Dudenhoeffer.
(1 dolar = 0,9273 euro)
Source: https://buystocks.co.uk/news/europes-carmakers-fret-over-chinas-ev-prowess-at-munich-car-show/