Chiński producent samochodów elektrycznych Nio skoczył o 4% po odnotowaniu mniejszych niż oczekiwano strat
Akcje Nio zwyżkowały o około 4% w handlu przed otwarciem sesji w USA, odwracając wcześniejsze straty, które nastąpiły po wynikach.
Inwestorzy skupiają się na zdolności chińskiego producenta samochodów elektrycznych do większej dyscypliny w wydatkach, gdyż wytycza on ścieżkę do rentowności.
Dyrektor generalny Nio, William Li, ponownie podkreślił, że firma skupia się na zwiększaniu wydajności.
„Zidentyfikowaliśmy możliwości optymalizacji naszej organizacji, zmniejszenia kosztów i zwiększenia wydajności” – powiedział Li we wtorek.
Część tych wysiłków już przynosi efekty. Nio odnotowało stratę netto w wysokości 4,6 miliarda juanów w trzecim kwartale, co oznacza spadek o 24,8% w porównaniu z drugim kwartałem 2023 r., ale wciąż wyższą niż w tym samym okresie 2022 r.
W zeszłym miesiącu firma zwolniła także o 10% siłę roboczą, powołując się na „ostrą konkurencję”.
Chiński rynek pojazdów elektrycznych jest niezwykle konkurencyjny, a Nio musi stawić czoła presji ze strony innych start-upów, takich jak Xpeng i Li Auto, a także gigantów, takich jak Tesla (NASDAQ: TSLA) i BYD.
Co więcej, chińscy konsumenci zachowują ostrożność w wydatkach, co może zaważyć na strategii Nio mającej na celu przyciągnięcie uwagi segmentu premium na lokalnym rynku pojazdów elektrycznych.
Firma podała, że przychody w czwartym kwartale wyniosą od 16,1 miliarda juanów do 16,7 miliarda juanów, co oznacza wzrost rok do roku o od 0,1% do 4,0%. Analitycy spodziewali się prognozy na poziomie 22,4 miliarda juanów w kwartale grudniowym.
Nio przewiduje również, że w czwartym kwartale dostarczy od 47 000 do 49 000 pojazdów, co oznacza wzrost o około 17,3% do 22,3% rok do roku.
Skoncentruj się na wydajności
W tym roku chiński rynek pojazdów elektrycznych był etapem wojny cenowej wywołanej przez Teslę, która zmusiła producentów samochodów do obniżek cen pojazdów i wywarcia presji na marże.
Marża brutto Nio wyniosła 8% w trzecim kwartale, w porównaniu z 13,3% w tym samym okresie ubiegłego roku.
Ponieważ od chwili założenia w 2014 r. Nio nie przyniosło jeszcze zysków, firma stara się pokazać inwestorom, że potrafi zrównoważyć potrzeby inwestycyjne, zachowując jednocześnie większą dyscyplinę kosztową.
Li powiedział we wtorek, że Nio odroczy lub zakończy wszelkie projekty, które nie przyniosą wkładu finansowego w ciągu najbliższych trzech lat. Dodał, że firma dopilnuje, aby nie „rozwadniać” inwestycji w kluczowych obszarach, takich jak technologia oraz sieć sprzedaży i serwisu, przygotowując się „na bardziej intensywną konkurencję w nadchodzących dwóch latach”.
W ramach tych działań Nio ogłosiło we wtorek, że zawarło umowę nabycia określonego sprzętu produkcyjnego i aktywów od Anhui Jianghuai Automobile Group Corp. (JAC) za 3,16 miliarda juanów. JAC obecnie produkuje samochody Nio.
Li powiedział, że całkowite przeniesienie produkcji do własnej firmy mogłoby obniżyć koszty takich operacji o 10%, ale firma wykluczyłaby planowanie produkcji akumulatorów we własnym zakresie, ponieważ takie rozwiązanie nie poprawiłoby marży brutto.
Dyrektor finansowy Nio, Steven Wei Feng, powiedział, że marża firmy na pojazdach, która w trzecim kwartale wyniosła 11%, może wzrosnąć do 15% w czwartym kwartale, dzięki niższym kosztom materiałów i podzespołów, a także większym mocom produkcyjnym.
Dyrektor finansowy powiedział, że w 2024 r. firma planuje marżę na pojazdach na poziomie od 15% do 18%.