Stellantis wkracza na chiński rynek pojazdów elektrycznych z udziałami w Leapmotor o wartości 1,6 miliarda dolarów
Stellantis NV (EPA: STLAM) poinformowała w czwartek, że przejmie około 20% udziałów w chińskiej firmie produkującej pojazdy elektryczne Zhejiang Leapmotor (HK:9863) w ramach transakcji o wartości 1,6 miliarda dolarów, przy czym obie firmy utworzą także spółkę joint venture mającą na celu skupienie się na dynamicznie rozwijającym się sektorze Chiński rynek pojazdów elektrycznych.
Euroamerykański producent samochodów kupi około 194,3 mln akcji Leapmotor z Hongkongu po 43,8 HKD za akcję, co stanowi 19% premię w stosunku do środowego zamknięcia Leapmotor. W ramach tego przedsięwzięcia Stellantis (NYSE: STLA) będzie sprzedawać niektóre pojazdy Leapmotor poza Chinami, uzyskując jednocześnie dostęp do technologii pojazdów elektrycznych chińskiej firmy.
Stellantis, właściciel kilku głównych marek, w tym Chryslera, Fiata i Peugeota (OTC: PUGOY), ma ograniczoną obecność w Chinach. Firma, wśród kilku innych firm, wielokrotnie próbowała zdobyć przyczółek w kraju, który jest największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie.
Przedsięwzięcie umożliwi także firmie Stellantis zwiększenie oferty pojazdów elektrycznych, przy czym celem firmy jest ogromny wzrost sprzedaży pojazdów elektrycznych i hybrydowych do końca 2030 r.
Posunięcie to następuje w związku z ożywieniem na chińskim rynku pojazdów elektrycznych, który w tym roku był jednym z nielicznych jasnych punktów w kraju ze względu na pogorszenie się szerszych warunków gospodarczych. Mnóstwo innych zagranicznych graczy próbowało wykorzystać ten trend, a niemiecki producent samochodów Volkswagen AG (ETR: VOWG) ogłosił na początku tego roku nawiązanie współpracy z Xpeng Inc (NYSE: XPEV).
Podczas gdy ogólna sprzedaż samochodów w Chinach spadła w tym roku, sprzedaż pojazdów elektrycznych stale rośnie, korzystając ze zwiększonej konkurencji, a także dotacji rządowych dla branży.
Tesla Inc (NASDAQ: TSLA), najcenniejszy producent samochodów na świecie, wywołał wojnę cenową na chińskim rynku pojazdów elektrycznych na początku tego roku w obliczu ostrej konkurencji ze strony innych graczy, w tym BYD (SZ:002594) Co Ltd (HK:1211), Nio Inc (NYSE: NIO) i Xpeng. Ale to pochłonęło marże zysku na całym świecie.
Europejscy producenci samochodów również stoją w obliczu zwiększonej konkurencji ze strony chińskiego eksportu pojazdów elektrycznych – tendencja ta wywołała ostatnio gniew europejskich decydentów. Komisja Europejska wszczęła we wrześniu dochodzenie w sprawie nałożenia ceł na import chińskich pojazdów elektrycznych, które jej zdaniem korzystają z dotacji państwowych.
Po transakcji akcje Leapmotor w Hongkongu początkowo wzrosły o 11%, a następnie zmieniły kurs i do południa spadły o 9%. Indeks Hang Seng spadł o 0,7%.