Qualcomm stawia na sztuczną inteligencję, aby uzyskać większy udział w rynku chipów samochodowych
Qualcomm jest najbardziej znany z chipów i modemów stosowanych w telefonach z Androidem. Jednak w ostatnich latach zaczęto także sprzedawać pakiet chipów sprzętowych, czujników i oprogramowania o nazwie Snapdragon Digital Chassis producentom samochodów, takim jak GM, Hyundai i Volvo.
Teraz ma nadzieję wykorzystać szum wokół generatywnej sztucznej inteligencji, aby przekonać producentów samochodów do zakupu większej liczby tych chipów i zbudowania wokół nich nowych scenariuszy, takich jak inteligentni asystenci, którzy pomagaliby kierowcom poruszać się po miastach, dokonywać rezerwacji i wykonywać inne codzienne zadania komputerowe.
Przychody z branży motoryzacyjnej to w dalszym ciągu niewielki biznes dla Qualcomm. W roku finansowym 2022 odnotowała sprzedaż o wartości 1,32 miliarda dolarów, co stanowi około 3% całkowitej sprzedaży firmy. Firma twierdzi jednak, że może spodziewać się, że jej chipy będą stosowane w nadchodzących samochodach w ciągu najbliższych kilku lat i prognozuje, że w 2031 r. sprzedaż przekroczy 9 miliardów dolarów.
Qualcomm zarabia od 200 do 3000 dolarów na samochodzie korzystającym z jego chipów i oprogramowania, podali urzędnicy jesienią ubiegłego roku podczas wydarzenia dla inwestorów. Firma zarabia również 5 dolarów na samochodzie podłączonym do sieci 5G dzięki opłatom licencyjnym.
Jeden z przykładów obecności firmy w samochodach: nowy elektryczny SUV Cadillac Escalade IQ firmy GM, warty 130 000 dolarów, wykorzystuje chipy i oprogramowanie Qualcomm do zasilania 55-calowego wyświetlacza na desce rozdzielczej pojazdu, a także do utrzymywania pasa ruchu i prowadzenia bez użycia rąk w ramach programu GM „Ultra Cruise”. „brandingu”. SUV nie pozwala także użytkownikom na przesyłanie lustrzanych kopii swoich telefonów do systemu rozrywki, czyli funkcji znanej jako Apple CarPlay lub Android Auto, co oznacza, że kierowcy będą wchodzić w interakcję z wybranym przez GM interfejsem oprogramowania, zwiększając znaczenie korzystania z komputera w samochodzie.
Qualcomm musi stawić czoła ostrej konkurencji ze strony innych producentów chipów działających w branży chipów samochodowych. Firmy zajmujące się chipami komputerowymi, takie jak Intel za pośrednictwem swojej spółki zależnej Mobileye i Nvidia, sprzedają produkty motoryzacyjne, oprócz tradycyjnych dostawców motoryzacyjnych, takich jak Continental, NXP Semiconductors i Bosch, którzy rywalizują w dostarczaniu części i chipów zasilających deski rozdzielcze i systemy wspomagania kierowcy.
W tym tygodniu Qualcomm zademonstrował potencjalne przyszłe scenariusze, które mogą umożliwić jego chipy przy pomocy dużych modeli językowych i generatywnej sztucznej inteligencji.
W jednym z przykładów Qualcomm pokazał, jak asystent samochodowy może znaleźć przepis na enchiladę z kurczakiem i dodać składniki do listy zakupów. W innym przypadku komputer samochodowy wykorzystuje Stable Diffusion, rodzaj generatywnego modelu sztucznej inteligencji, do tworzenia i wysyłania wygenerowanej przez sztuczną inteligencję kartki urodzinowej bratu kierowcy. Wszystkie wersje demonstracyjne działały na komputerze samochodu, a nie na telefonie. Funkcja asystenta daje podgląd tego, jak w nadchodzących latach samochody mogą bardziej przypominać komputery osobiste. Dyrektor generalny Qualcomm, Cristiano Amon, postrzega samochody jako „nową platformę obliczeniową” – napisał w tym tygodniu w poście na blogu.
Demonstracja Qualcomma uwypukliła pragnienie firmy, aby być postrzeganą jako firma zajmująca się sztuczną inteligencją dzięki swoim procesorom graficznym do smartfonów i akceleratorom AI o niskim poborze mocy. Inwestorzy skupiali się dotychczas na chmurowych procesorach graficznych Nvidii, które służą do zasilania aplikacji takich jak ChatGPT. Podczas gdy boom na sztuczną inteligencję potroił w tym roku akcje rywala Nvidii, Qualcomm wzrósł w tym samym okresie jedynie o 5%.
Krótkoterminowym celem modeli językowych Qualcomm jest stworzenie inteligentnego podręcznika użytkownika wykorzystującego duży model językowy, który został przeszkolony i dopracowany w oparciu o gęste instrukcje obsługi dostarczane z samochodami, powiedział Nakul Duggal, starszy wiceprezes ds. motoryzacji w Qualcomm. Kolejną granicą jest monitorowanie kierowcy lub wykorzystanie uczenia maszynowego do ustalenia, czy kierowca jest rozproszony, czy śpi.
„Współpracujemy z producentami samochodów, którzy aktywnie odchodzą od płaskiej instrukcji obsługi, którą trzyma się w schowku, na rzecz prawdziwego dodania kontekstu, dzięki któremu samochód będzie w stanie zrozumieć, co się dzieje” – powiedział Duggal.
Duggal powiedział, że kolejną barierą dla platformy Qualcomm mogą być funkcje umożliwiające aktualizację oprogramowania samochodu w drodze dzięki nowym funkcjom autonomicznej jazdy – co może nawet stanowić nowe źródło przychodów dla producentów samochodów.
„Gdzie jedziesz? Czy masz problemy z parkowaniem? Czy chcesz subskrybować tę funkcję automatycznego parkowania, którą posiadamy, a której tak naprawdę nie kupiłeś, ale którą możemy uaktualnić bezprzewodowo? A może chcesz skorzystać z bezpłatnego okresu próbnego?” – powiedział Duggal. „Jest tak wiele różnych rzeczy, które możesz zrobić, gdy masz kontekst”.