Home » News » Inwestorzy nadal widzą błękitne niebo dla akcji spółek podróżujących w Europie, gdy boom słabnie

Inwestorzy nadal widzą błękitne niebo dla akcji spółek podróżujących w Europie, gdy boom słabnie

News Team

Europejskie akcje spółek z branży turystycznej zaczęły generować zyski, gdy rozpoczął się sezon wyników i wystąpiły ekstremalne warunki pogodowe w lipcu, ale wielu inwestorów stawia na stosunkowo atrakcyjne wyceny, a solidny popyt będzie nadal wspierał sektor.

Indeks europejskich akcji turystycznych i rekreacyjnych wzrósł o 33% w ciągu ostatniego roku, pokonując nawet faworytów rynku, takich jak luksusowe i obronne, oraz wyścigi o ponad 23 punkty procentowe, wyprzedzając szerszy rynek.

Indeks nieznacznie spadł z majowych szczytów, ale nadal jest jednym z najlepszych wyników w tym roku, dzięki ostrzejszemu wzrostowi cen takich pozycji, jak bilety lotnicze i stawki hotelowe, ponieważ ograniczenia związane z COVID-19 zostały wycofane przed wakacjami.

„Dla wielu ludzi pandemia już się skończyła i nadszedł czas na podróżowanie daleko od domu” – powiedziała Corinne Martin, zarządzająca funduszem w Ofi Invest w Paryżu.

Linie lotnicze, operatorzy statków wycieczkowych i właściciele hoteli byli głównymi beneficjentami, ale także producenci samolotów i silników. Ożywienie w lotach długodystansowych pomogło firmie Rolls-Royce (LON: RR) podnieść swoje całoroczne prognozy, zwiększając w środę jej akcje o ponad 20%.

Według danych Światowej Organizacji Turystyki liczba krajów wolnych od ograniczeń wzrosła trzykrotnie w ciągu jednego roku do ponad 180, a przyjazdy turystów z zagranicy zbliżają się do poziomu sprzed pandemii. Europa należy do regionów, w których odnotowano największe postępy.

Moment, w którym Chiny ogłosiły koniec ograniczeń zdrowotnych w 2022 r., był prawdopodobnie najlepszym momentem, aby wskoczyć do zapasów podróży. Indeks podróży STOXX wzrósł o 20% w pierwszym kwartale roku, najwięcej od wprowadzenia szczepionek przeciwko COVID w ostatnim kwartale 2020 r., kiedy to wzrósł o 29%.

Handlowcy wciąż widzą przed sobą więcej możliwości, mimo że rynki stoją w obliczu rosnącej niepewności makroekonomicznej, a Europa zmaga się z ekstremalnymi warunkami pogodowymi.

Według Martina z Ofi, przeszkody, z jakimi borykają się chińscy podróżnicy, takie jak opóźnienia w dostarczaniu paszportów i drogie taryfy, powinny stopniowo się wyrównywać. Igrzyska Olimpijskie w Paryżu i przyszłoroczne Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej w Niemczech również będą wspierać wzrost.

„Perspektywy światowego przemysłu wyglądają dobrze na rok 2024, ale prawdopodobnie jest mniej miejsca na dobre niespodzianki” – powiedział Martin.

„Podróże służbowe wciąż mają wiele do nadrobienia, ale są również bardzo wrażliwe na spowolnienie gospodarcze”.

Goldman Sachs spodziewa się w tym roku znacznej poprawy konsensusowych szacunków zysków. W 2024 r. debata przesunie się na temat trwałości obecnych trendów, a rosnące bezrobocie w Wielkiej Brytanii prowadzi do spowolnienia wzrostu popytu na czas wolny.

LUDZIE CHCĄ WIĘCEJ ŚWIĄT

Ryanair (IR:RYA), największa europejska linia lotnicza pod względem liczby pasażerów, odnotowała w zeszłym tygodniu rekordowe zyski i stwierdziła, że popyt wygląda na solidny przez resztę lata, choć ostrzega, że wzrost taryf może się zmniejszyć. Nie zaobserwowano żadnych oznak zmiany nawyków związanych z rezerwacją z powodu fali upałów w południowej Europie.

Analitycy BofA stwierdzili, że perspektywy cenowe Ryanaira są konserwatywne. Pozostają kupującymi, zauważając, że przy 11-krotności zysków z 2024 r. akcje wykazują nieuzasadnioną zniżkę, a ceny nie rosną.

Inwestorów zwabiły sygnały, że konsumenci nadal wydają pieniądze na podróże, mimo że kryzys związany z kosztami utrzymania zmusił ich do ograniczenia wydatków na inne uznaniowe pozycje.

„Teraz budżet wakacyjny nie jest już zmiennym dostosowaniem rodzin” – powiedział Jerome Schupp, zarządzający funduszem w Prime Partners w Genewie.

Schupp zainwestował w Visa (NYSE:V), obstawiając klientów korzystających z kart kredytowych za granicą. Zwrócił się również ku rynkom obligacji, aby uzyskać ekspozycję na linie lotnicze, zwabiony wysokimi zyskami, a po wezwaniach gotówkowych od przewoźników takich jak Air France (EPA:AIRF) ustabilizował ich finanse.

Cristina Matti, zarządzająca funduszami małych i średnich spółek Amundi, powiedziała, że ich portfele nadal są bardziej narażone na hotelarzy niż na linie lotnicze, dodając, że byłaby zaskoczona, gdyby bieżące informacje o pogodzie doprowadziły do ogromnych odwołań.

Andrea Scauri, zarządzający funduszem w firmie Lemanik, powiedział, że linie lotnicze stanęły w obliczu niestabilnych cen paliw i strajków pracowniczych, więc zdecydował się wykorzystać akcje ożywienia gospodarczego, takie jak biuro podróży Lastminute (F:09B).

„Po dwóch latach COVID, inteligentnej pracy w domu, ludzie zdali sobie sprawę, że chcą wziąć więcej wakacji. Wydaje się dość oczywiste, że jest to silny trend” – powiedział.

Według Refinitiv Datastream, europejskie zarobki z podróży i wypoczynku wzrosną w tym roku o 63% i o 23% w 2024 r. Oba są powyżej wskaźników oczekiwanych dla szerszego rynku.

Source: https://buystocks.co.uk/news/investors-still-see-blue-sky-ahead-for-europe-travel-stocks-as-boom-abates/