Giełdy azjatyckie spadają po tym, jak Trump podniósł cła na import samochodów.
Akcje spółek w Azji, z wyjątkiem Chin, spadły w czwartek po tym, jak prezydent Donald Trump ogłosił, że nałoży 25-procentowe cła na importowane samochody.
Trump powiedział, że podnosi cła na import samochodów, aby zachęcić do większej produkcji w USA, ale skutki tej decyzji będą skomplikowane, ponieważ amerykańscy producenci samochodów, a nawet zagraniczni producenci mający fabryki w USA, pozyskują wiele podzespołów z całego świata.
Japoński indeks Nikkei 225 stracił 1% i osiągnął poziom 37 662,36.
Akcje Toyoty Motor Corp. spadły o 3,2%, podczas gdy akcje Hondy Motor Co. spadły o 2,8%. Akcje Nissana spadły o 2,6%. Akcje Mazda Motor Corp. spadły o 6,5%, podczas gdy akcje Subaru Corp. straciły prawie 6%, a Mitsubishi Motors Corp. straciło 4%.
Premier Japonii Shigeru Ishiba próbował przekonać Trumpa do zwolnienia Japonii z wyższych taryf i w czwartek powtórzył swoje stanowisko.
„Zdecydowanie domagamy się, aby nie stosować wobec Japonii żadnych taryf” – powiedział reporterom.
Zapytany o możliwe odpowiedzi, odpowiedział, nie podając szczegółów: „Oczywiście, wszystkie opcje podlegają rozważeniu”.
Ivan Espinosa, który 1 kwietnia obejmie stanowisko dyrektora generalnego Nissan Motor Corp., powiedział reporterom na początku tego tygodnia, że producent samochodów rozważa kilka scenariuszy, ponieważ to, co może zrobić Trump, jest „płynne”.
Toyota odmówiła komentarza.
Południowokoreański Kospi spadł o 1% do 2616,95. Koreańscy producenci samochodów również odczuli chłód po ogłoszeniu Trumpa. Akcje Hyundai Motor Co. notowane w Seulu straciły 4,3%, podczas gdy akcje Kia Corp. spadły o 3,9%.
Akcje w Wielkich Chinach, poza Tajwanem, były wyższe. Hongkoński Hang Seng zyskał 1% do 23 711,97, podczas gdy indeks Shanghai Composite wzrósł o 0,3% do 3 379,19.
Chińscy producenci samochodów i części zamiennych zwiększają sprzedaż na całym świecie, ale nie w Stanach Zjednoczonych, więc ewentualny wpływ ogłoszenia o nałożeniu ceł będzie pośredni.
Natomiast indeks giełdowy Tajwanu, Taiex, spadł o 1,5%.
W Australii indeks S&P/ASX 200 spadł o 0,6% do 7951,50 punktów.
S&P 500 spadł o 1,1% do 5712,20, przerywając tym samym serię spokojniejszego handlu. Dow Jones Industrial Average wahał się od zysku 230 punktów rano do straty 132 punktów, czyli 0,3%, zamykając się na poziomie 42 454,79.
Słabość dużych firm technologicznych spowodowała, że indeks Nasdaq Composite zanotował spadek o 2%, do poziomu 17 889,01, co było najlepszym wynikiem na rynku.
Grupa dominujących akcji znana jako „Wspaniała Siódemka” znalazła się w centrum niedawnej wyprzedaży na amerykańskim rynku akcji, która na początku tego miesiąca spowodowała spadek indeksu S&P 500 o 10% poniżej jego historycznego maksimum, co było pierwszą „korektą” od 2023 r. Duże firmy technologiczne gwałtownie rosły w poprzednich latach w szaleńczym tempie wokół technologii sztucznej inteligencji, a krytycy twierdzili, że ich ceny rosły zbyt szybko w porównaniu z ich i tak szybko rosnącymi zyskami.
Akcje spółki Nvidia spadły o 6%, co oznacza, że jej strata za ten rok wyniosła 15,5%. Była to zdecydowanie największa spółka w indeksie S&P 500.
Inne akcje związane ze sztuczną inteligencją również były słabe, w tym akcje producenta serwerów Super Micro Computer, które spadły o 8,9%, a także spółki energetyczne, które mają nadzieję na elektryfikację centrów danych AI.
Tesla zmaga się z dodatkowymi wyzwaniami, w tym z obawami, że polityczny gniew na jej CEO, Elona Muska, zaszkodzi sprzedaży producenta pojazdów elektrycznych. Tesla spadła o 5,6%, powiększając stratę z 2025 r. do 32,6%.
Inni amerykańscy producenci samochodów również wycofali się z planów wprowadzenia ceł na import samochodów, co nastąpiło po ogłoszeniu przez Trumpa decyzji o wprowadzeniu ceł.
Amerykańscy giganci motoryzacyjni już rozprzestrzenili swoją produkcję na całą Amerykę Północną po wcześniejszych umowach o wolnym handlu obejmujących Stany Zjednoczone, Kanadę i Meksyk. General Motors spadł o 3,1%. Ford Motor przeszedł od wczesnego zysku do straty i z powrotem, zanim nieznacznie wzrósł o 0,1%.
Jak dotąd gospodarka i rynek pracy zdają się pozostawać w dobrej kondycji, pomimo pogarszającego się nastroju konsumentów i przedsiębiorców.
Zamówienia na maszyny, samoloty i inne trwałe produkty przemysłowe niespodziewanie wzrosły w zeszłym miesiącu, kiedy ekonomiści prognozowali spadek. Jednak podzbiór danych postrzegany jako wskaźnik inwestycji przedsiębiorstw zmienił się ze wzrostu na spadek. Może to być sygnał, że przedsiębiorstwa wstrzymują się z wydatkami, aby zobaczyć, jak rozwiną się taryfy.
W handlu energią amerykańska ropa naftowa wzrosła o 10 centów do 69,75 USD za baryłkę. Ropa Brent, międzynarodowy standard, wzrosła o 7 centów do 73,13 USD za baryłkę.
W handlu walutami dolar amerykański spadł do 150,18 jenów japońskich z 150,54 jenów. Euro kosztowało 1,0776 USD, w porównaniu z 1,0754 USD.
Source: https://buystocks.co.uk/news/asian-shares-sag-after-trump-raises-tariffs-on-auto-imports/