Akcje BYD rosną po tym, jak chiński producent pojazdów elektrycznych odnotował 200% wzrost zysku w pierwszej połowie
Akcje chińskiego producenta samochodów BYD notowanego w Chinach wzrosły o ponad 5% we wtorek, dzień po zanotowaniu ogromnego wzrostu zysków w pierwszym półroczu.
Dzięki rekordowym dostawom chiński producent samochodów elektrycznych odnotował w poniedziałek wzrost zysku netto za pierwszą połowę roku o 204,68%, co oznacza zysk netto w wysokości 10,95 miliarda juanów (1,50 miliarda dolarów) w okresie od stycznia do czerwca w porównaniu do 3,59 miliarda juanów rok wcześniej.
Akcje tego producenta samochodów notowane na giełdzie w Hongkongu wzrosły we wtorek o 5,6%, podczas gdy akcje spółki w Shenzhen zwyżkowały aż o 4,75%.
Wysokie liczby wynikały głównie z szybkiego wzrostu w branży nowych pojazdów napędzanych energią elektryczną, jak podała firma w swoim raporcie giełdowym.
Jak wynika z danych giełdowych, przychody w pierwszym półroczu wzrosły o 72,72% w porównaniu do pierwszej połowy 2022 roku.
„Jeśli spojrzeć na liczby BYD, wyraźnie widać, że wzrost przychodów był bardzo silny, ale jeszcze większe wrażenie robią na nas marże. Marża brutto BYD w pierwszej połowie wyniosła 18%. To marża brutto Tesli” – twierdzi Jiong Shao, analityk technologii Barclays w Chinach.
Najlepiej sprzedająca się marka samochodów w Chinach odnotowała najlepsze w historii kwartalne wyniki sprzedaży. Według spółki sprzedaż nowych pojazdów pasażerskich w drugim kwartale wyniosła 700 244 sztuki, co oznacza wzrost o około 98% rok do roku.
Dla porównania, amerykański rywal Tesla odnotował dostawy w drugim kwartale na całym świecie 466 140 pojazdów.
Chiny są największym rynkiem motoryzacyjnym na świecie pod względem sprzedaży i produkcji. Jest to także największy rynek pojazdów elektrycznych na świecie i kluczowy czynnik napędzający rozwój samochodów elektrycznych.
„BYD celuje w rynek masowy, do którego Tesla nie może dotrzeć” – powiedział Vivek Vaidya, partner stowarzyszony w Frost & Sullivan, we wtorek w programie CNBC „Street Signs Asia”.
„Zobaczycie pojazdy wyprodukowane w Chinach, które będą oferować znaczną przewagę cenową w porównaniu z Teslą [with] podobnymi funkcjami i oszałamiająco wyglądającymi samochodami” – powiedziała Vaidya.
Wojna cenowa
BYD znajduje się pod presją konkurencji cenowej między krajowymi rywalami, a także Teslą.
Producent samochodów elektrycznych Elona Muska obniżył w sierpniu ceny Modelu S i Modelu X, chcąc zyskać udział w rynku w obliczu rosnącej konkurencji w Chinach. Dodatkowe obniżki nastąpiły w tym samym miesiącu, w którym Tesla obniżyła ceny Modelu Y i Modelu 3.
Na początku tego roku BYD i jej krajowi rywale, tacy jak Nio i Xpeng, również obniżyli ceny.
„Niższa cena, jaką można wycisnąć ze słabszych graczy, jest naprawdę korzystna dla kondycji branży” – powiedział we wtorek Shao z Barclays w „Squawk Box Asia” CNBC.
„Marża operacyjna BYD wyniosła 5%, co jest całkiem niezłym wynikiem, a wielu graczy na chińskim rynku pojazdów elektrycznych ma nawet ujemną marżę brutto, nie mówiąc już o marży operacyjnej” – powiedział Shao.
Obniżki cen wynikają z ostrożności konsumentów w wydatkach w obliczu słabszego niż oczekiwano ożywienia gospodarczego w Chinach po zniesieniu surowych ograniczeń związanych z Covid.
Vaidya z Frost & Sullivan powiedziała, że marki obniżają ceny, aby wprowadzić na rynek jak najwięcej swoich produktów.
„Pojazdy elektryczne różnią się nieco od pojazdów z silnikiem spalinowym. Pojazdy elektryczne zarabiają także producenci OEM, którzy je sprzedają” – stwierdziła Vaidya, odnosząc się w tym przypadku do producentów oryginalnego sprzętu, takich jak Tesla.
„Na przykład, gdy jeżdżą, Tesla ma punkty ładowania i dlatego za każdą przejechaną milę na Tesli Tesla otrzymuje zwrot pieniędzy. Zatem dyskontowanie lub wojna cenowa, która ma miejsce, ma na celu wprowadzenie produktu na rynek” – stwierdziła Vaidya.
„Potem zacznie zarabiać”.
Środowisko konkurencyjne
BYD rozwija swoją działalność także poza przestrzenią samochodową. W poniedziałek spółka BYD ogłosiła, że jej oddział elektroniczny przejmuje amerykańską firmę Jabil zajmującą się produkcją elektroniki mobilnej w Chinach za około 2,2 miliarda dolarów.
BYD Electronics produkuje szeroką gamę produktów, w tym smartfony, tablety, pojazdy zasilane nową energią, roboty i sprzęt komunikacyjny.
Krajowy rywal Xpeng poinformował w poniedziałek, że kupuje dział rozwoju inteligentnych samochodów elektrycznych Didi w zamian za akcje o wartości 744 mln dolarów. Xpeng poinformowało, że planuje opracować samochód elektryczny, który ma zostać wprowadzony na rynek w przyszłym roku pod nową marką masową.
Xpeng wspólnie z Volkswagenem opracowuje także dwa nowe pojazdy elektryczne, które będą zawierać zaawansowane oprogramowanie wspomagające kierowcę Xpeng przeznaczone na rynek chiński, a ich wprowadzenie ma nastąpić w 2026 r.
Volkswagen w lipcu poinformował, że zainwestuje 700 milionów dolarów w Xpeng i obejmie 4,99% udziałów w spółce.