Zysk Alibaba w Chinach spadł o 86%, choć przychody przekroczyły szacunki.
Chińska spółka Alibaba Group Holding odnotowała we wtorek spadek zysku za czwarty kwartał o 86%, głównie ze względu na zmiany wyceny inwestycji kapitałowych, co spowodowało, że jej akcje notowane w USA spadły o prawie 6% na początku notowań, mimo że przychody przekroczyły prognozy.
Ogłosiła również, że wznowi plan wprowadzony po raz pierwszy w 2022 r., mający na celu uaktualnienie notowania na rynku wtórnym w Hongkongu do notowania podstawowego, przy jednoczesnym zachowaniu notowania podstawowego w Nowym Jorku. Ma zamiar zakończyć to notowanie w dwóch głównych spółkach do sierpnia.
Największa chińska grupa handlu elektronicznego pod względem udziału w rynku ma za sobą burzliwy rok, odkąd w marcu 2023 r. ogłosiła największe zmiany w swojej 25-letniej historii, dzieląc się na sześć jednostek i ponownie skupiając się na swoich głównych obszarach działalności, w tym krajowym handlu elektronicznym.
Skoncentrowanie się Alibaby na tanich towarach w odpowiedzi na ostrożne wydatki konsumentów pomogło zwiększyć krajową sprzedaż w handlu elektronicznym, powodując 7% wzrost całkowitych przychodów w kwartale kończącym się 31 marca.
Dochód netto grupy wyniósł jednak 3,27 miliarda juanów (452 miliony dolarów) w porównaniu z 23,52 miliardem juanów rok wcześniej.
Akcje Alibaba (BABA) spadły o 5,6% na początku notowań w Nowym Jorku.
Prezes Joe Tsai powiedział analitykom w rozmowie telefonicznej po ogłoszeniu wyników, że spółka dostrzega „wczesne oznaki” rosnącego zaufania.
„Zaobserwowaliśmy zielone pędy w niektórych przedmiotach uznaniowych, takich jak odzież i elektronika” – powiedział. „Wiemy, że chińscy konsumenci mają zdolność do wydawania pieniędzy, ale ta chęć do wydawania odzwierciedla ich pewność co do przyszłości”.
Skoncentrowany na rabatach
Kwartalne przychody oddziału zajmującego się handlem krajowym, Taobao i Tmall Group, wzrosły o 4% rok do roku, a wielkość zamówień wzrosła dwucyfrowo.
Przychody Alibaby z handlu krajowego w ostatnich kwartałach zostały przyćmione przez niezwykle dynamiczny wzrost platform tanich i nastawionych na rabaty, takich jak Pinduoduo należący do PDD (PDD) Holdings i Douyin należący do ByteDance.
„Silna wartość GMV i wzrost zamówień firm Taobao i Tmall są szczególnie imponujące, biorąc pod uwagę wyzwania ze strony konkurencji i warunki rynkowe” – powiedział Jacob Cooke, dyrektor generalny firmy doradczej ds. handlu elektronicznego WPIC Marketing + Technologies.
Według danych LSEG, grupa odnotowała przychody w wysokości 221,87 miliarda juanów w ciągu trzech miesięcy zakończonych 31 marca, w porównaniu z konsensusem szacunkowym na poziomie 219,66 miliarda juanów.
Analitycy spodziewali się silnego wzrostu ze strony międzynarodowego ramienia Alibaba zajmującego się handlem cyfrowym, biorąc pod uwagę jego inwestycje w budowanie udziału w rynku światowym i apetytu wśród globalnych konsumentów na tanie towary z Chin.
Według danych LSEG, segment osiągnął 45% wzrost w porównaniu z oczekiwanym 39% wzrostem przychodów. Odnotowała także straty prawie dwukrotnie, do 4,1 miliarda juanów (567 milionów dolarów) z 2,2 miliarda rok temu, ponieważ poczyniła duże inwestycje, aby zachować konkurencyjność cenową i skrócić czas dostaw.
W innej „podstawowej” działalności grupy, czyli dziale rozwiązań chmurowych, przychody związane ze sztuczną inteligencją od klientów zewnętrznych, co jest stosunkowo nową działalnością, wzrosły trzycyfrowo rok do roku.
Source: https://buystocks.co.uk/news/chinas-alibaba-profit-tumbles-86-though-revenue-beats-estimates/