Udziały Porsche rosną w przełomowym debiucie we Frankfurt
Akcje Porsche wzrosły w swoim debiucie giełdowym w czwartek, podczas jednej z największych ofert publicznych w Europie.
Akcje kultowej marki samochodów sportowych początkowo były sprzedawane po 84 euro (81 dolarów) w czwartek rano po tym, jak późną środą zostały wycenione na najwyższym poziomie swojego asortymentu, na 82,50 euro. Wycenia firmę na około 75 miliardów euro.
O 9:30 czasu londyńskiego akcje w czwartek ustabilizowały się na poziomie 84,50 euro. Firma macierzysta Volkswagen oferuje 911 milionów akcji, co jest odniesieniem do słynnego modelu Porsche 911.
„Dzisiaj jest wielki dzień dla Porsche i wielki dzień dla Volkswagena” – powiedział w czwartek CNBC „Squawk Box Europe” Arno Antlitz, dyrektor finansowy Volkswagena.
Według Antlitza, organizacja wiedziała, że IPO odniesie sukces, powołując się na „silne finanse” i „bardzo przekonującą strategię na przyszłość”.
„Byliśmy przekonani, pomimo trudnego środowiska, że IPO okaże się sukcesem i mieliśmy rację”, powiedział Annette Weisbach z CNBC.
Według Reutersa przed rozpoczęciem handlu reakcje były pozytywne, a inwestorzy podstawowi zdobyli już około 40% oferowanych akcji. Do tej pory jedyny właściciel Porsche AG, Volkswagen, zmniejsza swój udział w firmie produkującej samochody sportowe, notując 12,5% udziału.
Według Volkswagena akcje notowane na giełdzie powinny dać Porsche impuls finansowy o 19,5 miliarda euro, dając firmie większą elastyczność finansową w zakresie pojazdów elektrycznych.
Ta przełomowa oferta pojawiła się w czasie niestabilności rynku, ponieważ branża motoryzacyjna nadal odczuwa skutki wojny na Ukrainie, a wyceny innych luksusowych producentów samochodów, w tym Aston Martina, Ferrari, BMW i Mercedes-Benz, spadły w ostatnich miesiącach.
„Porsche AG całkowicie oddzieliło się od negatywnych trendów rynkowych” – powiedział Reuterowi jeden z inwestorów, przetłumaczony przez CNBC. Uważa się, że firmy opóźniają wejście na giełdę ze względu na obecne warunki rynkowe.
IPO nie jest jednak pionierem dla innych firm, ponieważ Porsche pozostaje szczególnie silną marką o wyjątkowej pozycji rynkowej. Volkswagen początkowo ogłosił plany wprowadzenia Porsche na giełdę 5 września.
Antlitz zajęła się również bieżącymi niedoborami półprzewodników, które w tym roku nadal będą problemem.
„Spodziewamy się lepszej podaży w 2023 roku, ale spodziewamy się złagodzenia niedoboru w 2024 roku”, powiedział Antlitz CNBC.