Obietnice Trumpa dotyczące taryf wstrząsają akcjami amerykańskich i europejskich firm motoryzacyjnych.
Akcje amerykańskich i europejskich producentów samochodów spadły we wtorek po tym, jak prezydent-elekt Donald Trump zapowiedział wprowadzenie wysokich ceł na Kanadę, Meksyk i Chiny, co wzbudziło obawy o szkodliwą wojnę handlową.
Trump poinformował w poście na portalu Truth Social, że w pierwszym dniu urzędowania, w styczniu, nałoży 25-procentowe cło na wszystkie produkty z Meksyku i Kanady oraz dodatkowe 10-procentowe cło na towary z Chin.
„Jeśli ta ustawa zostanie wdrożona, będzie to oznaczać katastrofę dla amerykańskiego przemysłu samochodowego i producentów z Detroit Three, którzy importują znaczną liczbę pojazdów z Kanady i Meksyku, a także dla Volkswagena i innych europejskich producentów OEM” – powiedział w notatce Daniel Roeska, analityk Bernstein.
„Ale biorąc pod uwagę szerokie negatywne implikacje dla produkcji przemysłowej w USA, spodziewamy się, że jest mało prawdopodobne, aby to się wydarzyło w praktyce”.
Akcje amerykańskich producentów samochodów General Motors i Ford Motor spadły odpowiednio o 7,8% i 2,6%. Akcje notowane na giełdzie w USA Toyoty Motor spadły o 1,5%.
Wśród europejskich producentów samochodów, producent Jeepów Stellantis oraz Volkswagen odnotowały spadek o odpowiednio 4% i 2%. Najgorzej radzącym sobie sektorem w Europie okazał się koszyk akcji z branży samochodowej i części samochodowych, który spadł o 1,84% w porównaniu ze spadkiem o 0,65% dla szerszego indeksu STOXX 600.
Stellantis odmówił komentarza na temat wpisu Trumpa, natomiast jego konkurenci Ford, GM i Toyota nie odpowiedzieli natychmiast na prośby o komentarz.
W zeszłym tygodniu dyrektor finansowy GM Paul Jacobson poinformował, że producent samochodów ma pewne aktywa w Meksyku.
„Będziemy kontynuować współpracę z administracją, ponieważ myślę, że nasz cel jest bardzo spójny z celem administracji w zakresie miejsc pracy w USA i tego, co to może oznaczać” – powiedział na konferencji Barclays, gdy zapytano go o potencjalne cła.
Dyrektor finansowy Forda John Lawler powiedział w zeszłym tygodniu, że producent samochodów będzie musiał sprawdzić, jaki poziom ceł zostanie nałożony, i ustalić ceny.
W notatce opublikowanej w zeszłym tygodniu Evercore ISI stwierdziło, że każde 10-procentowe cło na Meksyk oznacza 20-procentowe ryzyko utraty zysku na akcję dla GM i 10-procentowe ryzyko dla Forda.
„Szacujemy, że każdy dodatkowy 1 punkt procentowy w taryfie może wpłynąć na zysk przed opodatkowaniem w wysokości ~160 mln euro lub 1,4% oczekiwań na rok 2025” – powiedział włoski broker Intermonte na temat Stellantis.
Około jednej czwartej pojazdów sprzedawanych przez Stellantis w Ameryce Północnej jest produkowana w Meksyku.
Akcje niemieckiej marki luksusowej BMW spadły o 1%. Volvo Car straciło 2,5%, a Daimler Truck 4,6%.
Akcje dostawców samochodowych również spadły. Akcje notowanej na giełdzie amerykańskiej kanadyjskiej spółki Magna International spadły o 3%, a Aptiv i BorgWarner spadły odpowiednio o 2,7% i 2,1%.
Source: https://buystocks.co.uk/news/trumps-tariff-pledges-rattle-us-european-auto-shares/