Innowacje w zakresie pojazdów elektrycznych mogą ograniczyć wzrost popytu na miedź
Jak donosi Reuters, producent samochodów elektrycznych Tesla (NASDAQ: TSLA) i jego konkurenci wprowadzają postępy inżynieryjne mające na celu zwiększenie wydajności ich samochodów, a tym samym zmniejszenie zawartości miedzi.
Według ekspertów branżowych zmiany te mogą ograniczyć gwałtowny wzrost popytu na metal, gdy na rynek trafi nowa generacja pojazdów elektrycznych.
Pomimo znacznego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych, przypisanego głównie wzrostowi w Chinach, oczekuje się, że popyt na miedź będzie nadal rósł przez pozostałą część dekady.
Jednak innowacje w pojazdach elektrycznych przedstawiają się jako potencjalny czynnik ograniczający popyt, zgodnie z dwoma ostatnimi prognozami.
Mniej miedzi na pojazd
Miedź od dawna uważana jest za kluczowy element przejścia na zieloną energię, głównie ze względu na jej szerokie zastosowanie w okablowaniu samochodów elektrycznych.
Pojazd elektryczny może zużyć do 80 kilogramów miedzi, co stanowi wyraźny kontrast w porównaniu z 20 kilogramami zwykle używanymi w konwencjonalnym pojeździe z silnikiem spalinowym.
Niedawny raport Goldman Sachs (NYSE: GS) ujawnił, że pojazdy elektryczne odpowiadały za dwie trzecie światowego wzrostu popytu na miedź w zeszłym roku.
Jednak producenci pojazdów elektrycznych i akumulatorów odkryli metody zmniejszania masy i kosztów, co w konsekwencji wymaga mniejszej ilości miedzi na pojazd, stwierdzili Goldman Sachs i firma konsultingowa CRU Group w oddzielnych raportach.
Poprawione prognozy
Grupa CRU zrewidowała swoje prognozy dotyczące zużycia miedzi w średnim EV do 51-56 kilogramów w latach 2023-2030, co oznacza spadek w porównaniu z wcześniejszą prognozą 65-66 kilogramów w tym samym okresie. Goldman Sachs powtórzył podobny sentyment, przewidując, że zawartość miedzi w przeciętnym EV spadnie do 65 kilogramów do 2030 roku, w porównaniu z poprzednimi szacunkami 73 kilogramów.
Obie instytucje przypisały ten spadek serii modyfikacji technicznych mających na celu zwiększenie zasięgu, zmniejszenie masy i poprawę wydajności pojazdów elektrycznych, co łącznie doprowadzi do zmniejszenia zawartości miedzi.
Robert Edwards, analityk z CRU Group, zasugerował potencjalną przerwę w narracji popytu na miedź, stwierdzając: „Niektóre prognozy były bardzo agresywne pod względem potencjalnego zapotrzebowania na zieloną energię na miedź”.
Bardziej kompaktowe baterie
Adaptacje inżynieryjne obejmują przejście na bardziej kompaktowe akumulatory, które nie wymagają okablowania ogniwo-moduł, zastosowanie cieńszej folii miedzianej w ogniwach akumulatora oraz migrację do systemów o wyższym napięciu, wymagających mniejszej liczby okablowania.
W godnym uwagi przykładzie Tesla przewiduje, że dzięki zastosowaniu 48-woltowego systemu do baterii dodatkowej w przyszłych pojazdach elektrycznych zapotrzebowanie na miedź może zostać zmniejszone do jednej czwartej obecnego zapotrzebowania, poinformował inwestorów Elon Musk, dyrektor generalny w maju.
Goldman Sachs zidentyfikował te innowacyjne rozwiązania w zakresie akumulatorów i potencjalne przejście na systemy wyższego napięcia jako „główne zagrożenie dla dźwigni popytu na pojazdy elektryczne miedziane”. Instytucja przewiduje, że popyt na miedź dla pojazdów elektrycznych osiągnie 1 milion ton w 2023 roku i wzrośnie do 2,8 miliona ton do 2030 roku. Jest to korekta poprzedniej prognozy 3,2 miliona ton do 2030 roku.
Niemniej jednak zwiększony udział w rynku pojazdów elektrycznych wydaje się równoważyć wpływ zmniejszonego zużycia miedzi na jednostkę. CRU przewiduje, że do 2030 r. pojazdy elektryczne i hybrydy typu plug-in będą stanowić 42% światowej sprzedaży pojazdów, co stanowi wzrost w stosunku do poprzedniej prognozy o jedną trzecią.
Ceny spadają
Edwards z CRU wskazał ponadto, że zwolennicy miedzi mogli przeoczyć potencjał producentów pojazdów elektrycznych do wprowadzenia technologii zmniejszających zużycie metalu.
Tymczasem trzymiesięczna referencyjna cena miedzi na Londyńskiej Giełdzie Metali osiągnęła rekordowy poziom 10 845 USD za tonę w marcu 2022 r., głównie dzięki optymistycznym prognozom popytu na pojazdy elektryczne, ale od tego czasu spadła o prawie jedną czwartą.
Source: https://buystocks.co.uk/news/ev-innovations-may-curb-demand-growth-for-copper/