Gdzie Walmart, Amazon i Target wydają miliardy w spowalniającej gospodarce
Kiedy gospodarka spowalnia, klasyczną reakcją firm konsumenckich jest ograniczenie: powolne zatrudnianie, może zwalnianie pracowników, cięcie marketingowe, a nawet spowolnienie tempa inwestycji w technologię, opóźnianie projektów do czasu, gdy biznes znów ożywi się.
Ale to nie jest to, co robi w tym roku borykający się z problemami sektor detaliczny w Ameryce.
Przy spadku indeksu S&P Retail o prawie 30% w tym roku, większość branży zwiększa inwestycje w wydatki kapitałowe o dwucyfrowe wartości, w tym liderzy branży Walmart Inc (NYSE: WMT) i Amazon.com, Inc. (NASDAQ: AMZN). Wśród liderów, tylko walczący o trudności zakład odzieżowy Gap Inc (NYSE: GPS) i sieć Lowe`s Companies Inc (NYSE: LOW) znacznie zmniejszają. W sklepie elektronicznym Best Buy Co Inc (NYSE: BBY) zyski w pierwszej połowie spadły o ponad połowę, ale inwestycje wzrosły o 37 procent.
„Zdecydowanie istnieje obawa i świadomość kosztów, ale ma miejsce ustalanie priorytetów” – powiedział Thomas O’Connor, wiceprezes ds. badań detalicznych dotyczących łańcucha dostaw i konsumentów w firmie konsultingowej Gartner. „Lekcję wyciągnięto z następstw kryzysu finansowego” – powiedział O’Connor.
Ta lekcja? Inwestycje poczynione przez liderów dużych wydatków, takich jak Walmart, Amazon i Home Depot Inc (NYSE: HD), prawdopodobnie doprowadzą do odebrania klientów od słabszych rywali w przyszłym roku, kiedy przewiduje się, że dyskrecjonalne przepływy pieniężne konsumentów odbiją się od trwającej rok suszy w 2022 r. ożywić zakupy po tym, jak wydatki na towary faktycznie się skurczyły na początku tego roku.
Po spowolnieniu w latach 2007-2009 60 firm, które Gartner sklasyfikował jako „firmy efektywnego wzrostu”, które zainwestowały w czasie kryzysu, odnotowały podwojenie zysków w latach 2009–2015, podczas gdy zyski innych firm prawie się nie zmieniły, jak wynika z raportu z 2019 r. dotyczącego 1200 firm amerykańskich i europejskich.
Firmy wzięły sobie te dane do serca, a niedawne badanie Gartnera wśród dyrektorów finansowych w różnych branżach wykazało, że inwestycje w technologię i rozwój siły roboczej są ostatnimi wydatkami, jakie firmy planują obniżyć, ponieważ gospodarka stara się powstrzymać niedawną inflację przed spowodowaniem nowej recesji. Jak pokazują dane Gartnera, budżety na fuzje, plany zrównoważenia środowiskowego, a nawet innowacje produktowe schodzą na dalszy plan.
Obecnie niektórzy detaliści poprawiają sposób funkcjonowania łańcuchów dostaw między sklepami a ich dostawcami. Na przykład skupiamy się na tym w Home Depot. Inne, takie jak Walmart, dążą do usprawnienia operacji w sklepach, aby półki były szybciej uzupełniane i zmniejszano straty sprzedaży.
Jak powiedział ekonomista z Progressive Policy Institute Michael Mandel, tendencja do zwiększania inwestycji rosła od dekady, ale została katalizowana przez pandemię Covid.
„Jeszcze przed pandemią detaliści przechodzili od inwestycji w struktury do aktywnych inwestycji w sprzęt, technologię i oprogramowanie” – powiedział Mandel. „[Between 2010 and 2020] inwestycje w oprogramowanie w sektorze detalicznym wzrosły o 123%, w porównaniu z 16% wzrostem w produkcji”.
W Walmart pieniądze płyną na takie inicjatywy, jak VizPick, system rzeczywistości rozszerzonej połączony z telefonami komórkowymi pracowników, który pozwala pracownikom szybciej uzupełniać zapasy na półkach. Firma zwiększyła wydatki kapitałowe o 50% do 7,5 miliarda dolarów w pierwszej połowie roku podatkowego, który kończy się w styczniu. Oczekuje się, że jego budżet na wydatki kapitałowe w tym roku wzrośnie o 26 procent do 16,5 miliarda dolarów, powiedział analityk CFRA Research, Arun Sundaram.
„Pandemia oczywiście zmieniła całe środowisko handlu detalicznego” – powiedział Sundaram, zmuszając Walmart i inne firmy do efektywnego działania na zapleczu i jeszcze większego wykorzystania kanałów online i opcji odbioru w sklepie. „Dzięki temu Walmart i wszyscy inni detaliści ulepszyli swoje łańcuchy dostaw. Widzisz więcej automatyzacji, mniej ręcznego kompletacji [in warehouses] i więcej robotów”.
W zeszłym tygodniu Amazon poinformował o swoim najnowszym nabyciu robotyki magazynowej, belgijskiej firmie Cloostermans, która oferuje technologię ułatwiającą przenoszenie i układanie ciężkich palet i towarów, a także pakowanie produktów w celu dostawy.
O’Connor powiedział, że kampania Home Depot na rzecz reorganizacji łańcucha dostaw trwa już od kilku lat. Wysiłki w ramach jednego łańcucha dostaw faktycznie szkodzą na razie, zgodnie z ujawnieniami finansowymi firmy, ale mają kluczowe znaczenie zarówno dla wydajności operacyjnej, jak i kluczowego celu strategicznego – stworzenia głębszych więzi z profesjonalnymi wykonawcami, którzy wydają znacznie więcej niż majsterkowicze. którzy byli chlebem i masłem Home Depot.
„Aby służyć naszym profesjonalistom, tak naprawdę chodzi o usuwanie tarcia dzięki wielu ulepszonym ofertom produktów i możliwościom” – powiedział wiceprezes wykonawczy Hector Padilla analitykom w rozmowie z Home Depot w drugim kwartale. „Te nowe zasoby łańcucha dostaw pozwalają nam to robić na innym poziomie”.
Sklep przyszłości dla starzejących się marek detalicznych
Niektórzy detaliści broadline’owi są bardziej skoncentrowani na odświeżeniu starzejącej się marki sklepu. W Kohl’s Corporation (NYSE: KSS) najważniejszym punktem tegorocznego budżetu inwestycyjnego jest rozszerzenie współpracy firmy z Sephorą, która w tym roku dodaje mini-sklepy w 400 sklepach Kohla. Partnerstwo pomaga detalistom ze średniej półki dodać element szyku do jego skądinąd kiepskiego wizerunku, co przyczyniło się do stosunkowo słabego wzrostu sprzedaży w pierwszej połowie roku, powiedział Landon Luxembourg, ekspert ds. handlu detalicznego w firmie konsultingowej Third Bridge. W tym roku firma Kohl’s podwoiła inwestycje z pierwszej połowy.
Według dyrektora finansowego Jill Timm, około 220 milionów dolarów wzrostu wydatków Kohla było związanych z inwestycjami w zapasy kosmetyków, aby wesprzeć 400 sklepów Sephora otwartych w 2022 roku. „Będziemy to kontynuować w przyszłym roku. …Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Sephorą nad tym rozwiązaniem dla wszystkich naszych sklepów” – powiedziała analitykom w najnowszym zestawieniu wyników firmy w połowie sierpnia.
Target wyda w tym roku 5 miliardów dolarów, dodając 30 sklepów i modernizując kolejne 200, co oznacza, że liczba sklepów odnowionych od 2017 r. dotyczy ponad połowy sieci. Rozszerza również swoje własne partnerstwo kosmetyczne, które zostało po raz pierwszy zaprezentowane w 2020 roku, z Ulta Beauty Inc (NASDAQ: ULTA), dodając 200 sklepów Ulta w drodze do 800.
A największym wydającym ze wszystkich jest Amazon.com, który w 2021 r. poniósł ponad 60 miliardów dolarów nakładów inwestycyjnych. Podczas gdy podane przez Amazon dane dotyczące wydatków kapitałowych obejmują dział przetwarzania w chmurze, w pierwszej połowie roku wydał prawie 31 miliardów dolarów na nieruchomości i sprzęt. – wzrost z rekordowego już 2021 r. – mimo że inwestycja spowodowała, że wolne przepływy pieniężne firmy stały się ujemne.
To wystarczy, aby nawet Amazon nacisnął trochę hamulców, a dyrektor finansowy Brian Olsavsky powiedział inwestorom, że Amazon przenosi więcej swoich inwestycji do działu przetwarzania w chmurze. Szacuje się, że w tym roku około 40% wydatków będzie wspierać magazyny i zdolności transportowe, w porównaniu z ubiegłorocznymi łącznie 55%. Planuje również wydać mniej na sklepy na całym świecie – „aby lepiej dostosować się do popytu klientów”, powiedział Olsavksy analitykom po ostatnich zarobkach – już znacznie mniejszy budżet w ujęciu procentowym.
W firmie Gap, w której udziały spadły w tym roku o prawie 50%, kadra kierownicza broniła cięć w wydatkach kapitałowych, mówiąc, że w tym roku musi bronić zysków i mieć nadzieję na odbicie w 2023 roku.
„Wierzymy również, że istnieje możliwość bardziej znaczącego spowolnienia tempa naszych inwestycji w technologie i platformy cyfrowe, aby lepiej zoptymalizować nasze zyski operacyjne” – powiedziała analitykom Katrina O’Connell, dyrektor finansowy, po ostatnich wynikach.
A Lowe’s odrzucił pytanie analityka dotyczące cięć wydatków, mówiąc, że może nadal odbierać udział w rynku mniejszym konkurentom. Lowe’s był lepszym graczem na giełdzie w porównaniu do Home Depot w ciągu ostatniego roku i od początku roku, chociaż oba odnotowały znaczne spadki w 2022 roku.
„Remont domu to rynek o wartości 900 miliardów dolarów”, powiedział dyrektor generalny Lowe, Marvin Ellison, nie wspominając o Home Depot. „Myślę, że łatwo jest po prostu skupić się na dwóch największych graczach i na tej podstawie określić ogólny wzrost udziału w rynku, ale jest to naprawdę rozdrobniony rynek”.