Bain Capital przesuwa pierwszą ofertę publiczną Virgin na rok 2024, ale spodziewa się nieoczekiwanych zysków
Według doniesień Bain Capital, właściciel Virgin Australia (ASX:VAH), przełożył pierwszą ofertę publiczną linii lotniczej na kwartał 2024 r.
Początkowo notowanie na giełdzie o wartości ponad 3 miliardów dolarów zaplanowano na listopad tego roku, jednak wydaje się, że inwestorzy czekają na ocenę ożywienia gospodarczego Qantas i jego obietnicę odzyskania klientów, w tym zwiększenia przystępności cenowej lotów – jest to posunięcie, którego inwestorzy obawiają się.
W tle dyrektor generalna Virgin, Jayne Hrdlicka, poinstruowała kadrę kierowniczą, aby skupiła się na przebudowie Virgin w dochodowy biznes.
Jeśli uda się to osiągnąć, przywrócenie działalności Virgin od aparatury podtrzymującej życie podczas Covid-19 na rzecz dobrze prosperującej australijskiej linii lotniczej może wzbudzić entuzjazm inwestorów.
W oczach Hrdlickiej problemy z Qantasem służą jedynie odwróceniu uwagi, które należy zignorować, i namawiała ona kadrę kierowniczą, aby pozostawiła Bainowi notowanie na ASX.
Jak na razie dobrze.
Po raz pierwszy od jedenastu lat Virgin odnotowała ustawowy zysk netto po opodatkowaniu w wysokości 129 mln dolarów australijskich za rok finansowy zakończony 30 czerwca 2023 r. (rok budżetowy 23). Przychody wzrosły o 124% rok do roku, osiągając 5 miliardów dolarów australijskich, podczas gdy zysk stanowił znaczną odbudowę straty w roku finansowym 22, która wyniosła 565,5 miliona dolarów australijskich.
Czas może zapewnić mocne IPO
Wydaje się, że Virgin szybko wraca do zdrowia, a popyt w dalszym ciągu przekracza możliwości produkcyjne, co dobrze wróży na przyszłość.
Hrdlicka odbudowuje Virgin od podstaw, przy niższych kosztach: linia lotnicza umorzyła większość swojego zadłużenia. Dług netto wynosi obecnie 1,2 miliarda dolarów, ale w bilansie ma stos gotówki o wartości 1 miliarda dolarów.
Działalność lojalnościowa Velocity stale się rozwija, zapewniając wzrost zysków o 30% do 77 milionów dolarów.
Marże operacyjne są również solidne i wynoszą 8,8%.
Najnowsze wyniki są kamieniem milowym dla Virgin Australia (ASX: VAH).
Wezmą one udział w wartej 110 milionów dolarów renowacji, obejmującej wprowadzenie Wi-Fi na pokładach samolotów oraz wymianę siedzeń w klasie ekonomicznej i biznes.
Po przybyciu nowych, oszczędnych samolotów Boeing 737-8 całkowita flota będzie liczyła 99 samolotów.
Zatem w obliczu nowego skupienia się na zrównoważonym zysku, a nie na wzroście udziału w rynku, konflikt między Qantas, który ma 65% udziału w rynku, a Virgin, która ma od 30 do 3%, może znacząco się zmienić.
Bain wygra dzięki IPO bez względu na to, kiedy
Trzy lata temu Bain przejął Virgin za niecałe 600 milionów dolarów.
Jego wartość księgowa wynosi obecnie 2,2 miliarda dolarów.
Bain Capital widzi mieszane sygnały dla IPO Virgin Australia w obliczu zmienności na rynku lotniczym
Bain Capital pozyskała znaczną kwotę 730 mln dolarów australijskich z tytułu inwestycji w Virgin Australia, częściowo sfinansowanej pożyczką pomostową, co wskazuje na pozytywne perspektywy finansowe, zapobiegając kolejnemu kryzysowi na skalę Covid-19. Bain nie ujawnił jednak jeszcze konkretnego harmonogramu pierwszej oferty publicznej linii lotniczej, stwierdzając jedynie, że planuje utrzymać znaczny pakiet akcji po wejściu na giełdę.
Akcje światowych linii lotniczych odnotowały spadki w stosunku do szczytów z połowy lipca, co poddaje w wątpliwość popandemiczny boom w tym sektorze. Na przykład akcje Qantas spadły o 25%, podczas gdy American Airlines i Delta odnotowały spadki odpowiednio o 34% i 27%. Spadek nie ogranicza się do Stanów Zjednoczonych; Singapore Airlines i International Airlines Group (IAG) straciły odpowiednio 17% i 14%.
Istnieje duży popyt na podróże lotnicze, ale rosnące stopy procentowe ograniczają wydatki uznaniowe. Dodatkowa przepustowość w postaci nowych lotów i tras utrudnia liniom lotniczym przenoszenie zwiększonych kosztów, takich jak paliwo i inflacja, na konsumentów poprzez ustalanie cen biletów.
Dla Baina moment debiutu giełdowego Virgin Australia jest kluczowy. Zbyt długie trzymanie się linii lotniczej może grozić wprowadzeniem spółki na giełdę w okresie stagnacji wzrostu, nawiązującej do problemów związanych z nadpodażą w branży w przeszłości. Z drugiej strony zbyt wczesna decyzja może oznaczać sprzedaż linii lotniczej na rynku pod presją rosnących stóp procentowych.
Source: https://buystocks.co.uk/news/bain-capital-pushes-virgin-ipo-back-to-2024-but-is-set-for-a-windfall/