Alphabet traci 55 miliardów dolarów wartości rynkowej po tym, jak podobno Samsung rozważa zastąpienie Google Bing w swoich telefonach
Akcje Alphabet spadły w poniedziałek aż o 4%, tracąc około 55 miliardów dolarów wartości rynkowej po tym, jak raport The New York Times zasugerował, że konkurencja na rynku wyszukiwarek mobilnych się zaostrza.
W raporcie napisano, że Samsung rozważa zastąpienie Google jako domyślnej wyszukiwarki w swojej ofercie urządzeń na rzecz wyszukiwarki Bing firmy Microsoft, co może zagrozić Alphabetowi około 3 miliardów dolarów rocznych przychodów.
Podobna umowa między Alphabet i Apple, która jest warta około 20 miliardów dolarów rocznych przychodów dla Alphabet, ma zostać odnowiona jeszcze w tym roku.
Pracownicy Google byli zszokowani, gdy w marcu dowiedzieli się, że Samsung rozważa zastąpienie Google, a wewnętrzne wiadomości pracowników Alphabet sprawdzone przez The New York Times wskazywały na „panikę” wśród pracowników.
Google stanął w obliczu zwiększonej konkurencji w wyszukiwaniu po raz pierwszy od dziesięcioleci po tym, jak Microsoft włączył ChatGPT OpenAI do swoich wyników wyszukiwania Bing na początku tego roku. Google od dawna ma zasadniczy monopol na rynku wyszukiwania, dysponując około 90% udziałem w rynku.
A Alphabet ciężko pracuje, aby obronić swój udział w rynku, zgodnie z raportem, z zespołem ponad 160 osób pracujących nad włączeniem funkcji sztucznej inteligencji do swojej wyszukiwarki Google.
Ale to może nie wystarczyć, jeśli Samsung zdecyduje się ustawić Bing jako domyślną wyszukiwarkę na setkach milionów urządzeń, które dostarcza każdego roku. Chociaż Google nadal może stać się główną wyszukiwarką na urządzeniach Samsunga, jeśli umowa między Samsungiem a Microsoftem zostanie zawarta, wymagałoby to od użytkowników samodzielnej zmiany ustawień telefonu, aby dokonać zmiany.
Samsung od dawna współpracuje zarówno z Alphabet, jak i Microsoft, ponieważ wstępnie instaluje różne aplikacje obu firm na swoich urządzeniach, a negocjacje między Samsungiem a Microsoftem wciąż trwają i mogą nadal kończyć się na Google jako domyślnym dostawcy, zgodnie z raport.
Ale raport podkreśla, jak bardzo Alphabet jest zagrożony obroną swojego udziału w rynku wyszukiwania i odzyskaniem konkurencyjności na generatywnym rynku wyszukiwania AI, na którym ChatGPT kwitnie. Wstępna prezentacja odpowiedzi Google na ChatGPT, nazwana Bard, okazała się klapą.