Alibaba robi krok w kierunku powrotu, gdy wzrost w końcu powraca
Alibaba Group (NYSE: BABA) powróciła na ścieżkę wzrostu we wszystkich swoich głównych oddziałach, przeciwstawiając się zawirowaniom gospodarczym w Chinach, aby zrobić pierwszy krok w kierunku długo oczekiwanego powrotu po ponad roku złego samopoczucia.
Lider zakupów online w Chinach, który odzwierciedla popyt konsumentów w tym kraju, odnotował lepszy niż oczekiwano 14-procentowy wzrost przychodów w kwartale, w którym gospodarka nr 2 na świecie walczyła o nabranie rozpędu po latach ograniczeń Covid Zero. Jej akcje wzrosły w Hong Kongu aż o 3,9%.
Dobre wyniki oznaczają krok w kierunku odrodzenia narodowej ikony Ebayplingu, zmagającej się z post-covidowym trendem konsumpcyjnym, wschodzącymi firmami, takimi jak PDD Holdings, oraz utrzymującymi się skutkami gwałtownej represji Chin w sektorze prywatnym. Alibaba napędzał tę ekspansję, jednocześnie obniżając koszty o 6%, częściowo dzięki redukcji zatrudnienia o 3%, czyli o ponad 6500 osób.
Alibaba, która wraz z Tencent Holdings i Baidu jest uznawana za twórcę chińskiego przemysłu internetowego, musi teraz pozyskać inwestorów, aby przeprowadzić skomplikowany remont, który podzieli firmę na sześć części.
Na razie wyniki stanowią solidne podstawy dla współzałożycieli Alibaba, Josepha Tsai i Eddiego Wu, którzy we wrześniu przejmują kierownictwo firmy od Daniela Zhanga. Oddział chmurowy Alibaba odwrócił swój spadek w kwartale, a oddział zagraniczny, w skład którego wchodzą Lazada i Trendyol z siedzibą w Singapurze, zwiększył przychody o 41%. Jej podstawowy dział handlu krajowego – który obecnie wyklucza pewne marginalne segmenty – odnotował pierwszy wzrost sprzedaży od ponad roku.
„Uważamy solidne przychody i bicie zysków osiągnięte w I kwartale 2024 roku za to, na co czekała ulica” – napisali analitycy Citigroup kierowani przez Alicię Yap. „Większość inwestorów spodziewała się dobrego kwartału, ale skala lepszych wyników, zwłaszcza w zakresie zysku, prawdopodobnie przekroczyła większość oczekiwań”.
Alibaba odnotował przychody w wysokości 234,16 mld juanów (32,3 mld USD) w kwartale czerwcowym w porównaniu ze średnią prognozą 223,75 mld juanów. Dochód netto wzrósł o około 50% do 34,3 miliarda juanów, również pokonując szacunki.
Inwestorzy czekają na więcej szczegółów na temat spin-offów, w tym oddziału spożywczego Freshippo, biznesu chmurowego podobnego do AWS i logistyki Cainiao. W kwartale czerwcowym biznes w chmurze powrócił do wzrostu, a przychody wzrosły o 4%, podczas gdy przychody z handlu detalicznego w Chinach wzrosły o 13%.
Liczby „pokazują obiecujące wczesne wyniki naszej reorganizacji, która zaczyna uwalniać nową energię w naszych firmach”, powiedział analitykom Zhang, który oficjalnie rezygnuje w przyszłym miesiącu.
Co mówi Bloomberg Intelligence
Proponowana przez Alibaba lista aktywów o wartości prawie 60 miliardów dolarów do 2024 roku może zapewnić grupie środki na zwiększenie jej konkurencyjności w chińskim sektorze handlu detalicznego artykułami spożywczymi, sztucznej inteligencji w chmurze i logistyki. Freshippo może wykorzystać wpływy z IPO o wartości 4 miliardów dolarów, aby ścigać Walmart jako lidera w sprzedaży e-commerce artykułów spożywczych. Po IPO, które może wycenić ją na 45 miliardów dolarów, jednostka chmurowa Alibaba może zwiększyć skalę przy wsparciu nowych inwestorów strategicznych, aby zająć się Tencent, Huawei i China Telecom. IPO Cainiao, być może wycenione na 10 miliardów dolarów, mogłoby przyspieszyć ekspansję jednostki logistycznej w Chinach i za granicą. – Catherine Lim i Trini Tan, analitycy
Największe chińskie firmy technologiczne Alibaba i Tencent Holdings zyskały około 70 miliardów dolarów wartości rynkowej od końca maja, napędzane oczekiwaniami stopniowego powrotu do stałego dwucyfrowego wzrostu, którym cieszyły się, zanim Pekin rozpoczął atak regulacyjny na swoje największe prywatne firmy w 2020 roku.
Kierując się potrzebą odmłodzenia gospodarki numer 2 na świecie, Xi Jinping w ostatnich miesiącach przewodził kadrom partyjnym i państwowym mediom w głoszeniu poparcia Pekinu dla sektora zniszczonego przez dwa lata nieprzewidywalnych dyktatów. W lipcu Pekin zasygnalizował, że jest gotowy uwolnić sektor, gdy zakończył sondę w Ant Group wspieranej przez Jacka Ma.
Jednak niektórzy inwestorzy ostrzegają, że świętowanie może być przedwczesne.
Chińscy decydenci przestali zapewniać przedsiębiorstwom bezpośrednie, znaczne wsparcie fiskalne lub polityczne, a wydatki konsumpcyjne pozostają na niskim poziomie dzięki niskim perspektywom płac i rekordowo wysokiemu bezrobociu młodzieży. Marże zysku pozostają pod presją w obliczu rosnącej konkurencji ze strony nowicjuszy, którzy w większości uniknęli ciężaru represji, takich jak ByteDance i PDD.
Alibaba i Tencent zwolniły w zeszłym roku ponad 20 000 miejsc pracy, aby przetrwać zawirowania regulacyjne i gospodarcze. Stają w obliczu podwójnego ataku: rywale tacy jak Baidu i Meituan walczą o dominację w Internecie dzięki pojawieniu się generatywnej sztucznej inteligencji. Baidu do tej pory skradło im wiele uwagi w wyścigu po ChatGPT, debiutując Erniem w marcu przed rozpoczęciem kilku iteracji.
Za granicą ByteDance i Temu z PDD nadal robią postępy, opierając się na ekspansjach, które rozpoczęły się, gdy Alibaba i Tencent zostały zmuszone do wykazania się powściągliwością. Podczas represji firmy, w tym TikTok i Temu firmy ByteDance, przyspieszyły zagraniczne wyprawy w celu wzrostu. Pomimo rosnących napięć geopolitycznych, to pokolenie nowicjuszy oferuje szablon dla starszych rówieśników, którzy chcą odzyskać wyżyny sprzed represji.
„Na tej drodze czeka nas niepewność” — powiedziała szefowa Taobao i Tmall, Trudy Dai. „Myślę jednak, że w obliczu tych wszystkich niepewności i potencjalnej zmienności, największą pewnością, jaką mamy, jest potrzeba dalszego zwiększania skali naszych użytkowników i skali handlowców”.
Source: https://buystocks.co.uk/news/alibaba-takes-step-toward-comeback-as-growth-finally-returns/