Akcje Boeinga rosną o 6% dzięki postępom w produkcji samolotów, po rocznej stracie w wysokości 11,8 miliarda dolarów.
Boeing poinformował we wtorek, że czyni postępy w zwiększaniu produkcji samolotów, a akcje firmy wzrosły o 6%, pomimo że firma odnotowała największą roczną stratę od czterech lat.
Strata w wysokości 11–8 mld USD, spowodowana problemami w głównych jednostkach, wraz z następstwami paraliżującego strajku, pokazuje wyzwania, przed którymi stoi CEO Kelly Ortberg, aby odwrócić losy amerykańskiego producenta samolotów. Ustąpiła pola rywalowi Airbusowi w wyścigu dostaw i znalazła się na celowniku regulatorów i klientów po serii potknięć.
Dyrektor finansowy Brian West powiedział analitykom, że producent samolotów dostarczył 33 najlepiej sprzedające się samoloty 737 w styczniu. West dodał, że firma spodziewa się, że w tym roku będzie w stanie przekroczyć limit 38 samolotów miesięcznie narzucony przez amerykańskich regulatorów.
Boeing potrzebuje zgody Federalnej Administracji Lotnictwa, aby zwiększyć produkcję 737 ponad limit.
„Mamy stabilny system produkcji. Przejdziemy przez to i spodziewam się, że w drugiej połowie roku otrzymamy tę zgodę i przejdziemy na wyższy wskaźnik produkcji” – powiedział Ortberg w wywiadzie dla CNBC wcześniej tego samego dnia.
Boeing dostarczył w grudniu 17 samolotów MAX.
Ortberg powiedział agencji Reuters, że „nie martwi się zbytnio” groźbami prezydenta USA Donalda Trumpa dotyczącymi nałożenia ceł na partnerów handlowych, w tym na kraje będące ważnymi częściami rozległego łańcucha dostaw Boeinga.
Ortberg, który objął stanowisko dyrektora generalnego firmy w sierpniu, powiedział, że firma przywraca stabilność produkcji po tragicznym wypadku w powietrzu, do którego doszło rok temu, i który wzbudził obawy o bezpieczeństwo jej samolotów.
Boeing, który powrócił do tempa produkcji pięciu samolotów szerokokadłubowych 787 miesięcznie, przejdzie na tempo siedmiu samolotów miesięcznie, „kiedy nasze wskaźniki wydajności pokażą, że system produkcji jest stabilny, a mamy nadzieję, że stanie się to w ciągu najbliższego kwartału lub około tego” – dodał Ortberg
West powtórzył, że spółka będzie spalać gotówkę w pierwszej połowie roku, ale przepływy pieniężne staną się dodatnie w drugiej połowie 2025 r.
Boeing nie podał prognoz na ten rok, ale wcześniej poinformował inwestorów, że planuje generować 10 miliardów dolarów rocznego wolnego przepływu środków pieniężnych do 2025 lub 2026 roku, ale powszechnie uważa się, że realizacja tego celu zostanie opóźniona.
Według danych zebranych przez LSEG, w tym kwartale firma odnotowała stratę gotówki w wysokości 4,1 mld USD, co jest wynikiem nieznacznie niższym od oczekiwań analityków, którzy spodziewali się straty na poziomie 4,26 mld USD.
Boeing odnotował stratę w wysokości 3,86 mld USD w czwartym kwartale z powodu tego, co Ortberg nazwał „rozczarowującymi” opłatami w kilku programach obronnych o stałej cenie. Ortberg dodał jednak w liście do pracowników we wtorek, że Boeing jest teraz „bardziej proaktywny i jasno widzi zagrożenia” dla programów.
Ortberg powtórzył czteroczęściowy plan firmy mający na celu odwrócenie sytuacji, w tym wieloletnie wysiłki na rzecz naprawy kultury Boeinga, „być może najważniejszą zmianę, jaką musimy wprowadzić”.
Po osiągnięciu rekordowych zysków w latach 2010. Boeing stracił ponad 30 miliardów dolarów od 2019 r. po dwóch śmiertelnych katastrofach najlepiej sprzedającego się samolotu 737 MAX, które wywołały obawy dotyczące jakości produkcji i bezpieczeństwa, a także o wprowadzenie organów regulacyjnych w błąd podczas procesu certyfikacji samolotu.
Pandemia jeszcze bardziej wywarła presję na firmę, a awaria panelu w samolocie niemal nowego 737 MAX w styczniu ubiegłego roku wciągnęła Boeinga w kolejny kryzys.
Sektor obronności, kosmosu i bezpieczeństwa firmy poniósł w 2024 r. stratę w wysokości 5,41 mld USD w wyniku przekroczenia budżetu kilku programów o stałych cenach.
„Przeprowadziliśmy dogłębne analizy wszystkich naszych wymagających programów rozwoju o stałej cenie” — powiedział Ortberg w liście do pracowników.
Ortberg powiedział agencji Reuters, że Boeing współpracuje z prezesem Tesli Elonem Muskiem, bliskim sojusznikiem Trumpa, w celu sprawdzenia, czy firma może przyspieszyć dostawę opóźnionego samolotu prezydenckiego USA znanego jako Air Force One.
Dodał, że dział samolotów komercyjnych Boeinga, który obecnie koncentruje się na uzyskaniu certyfikatu dla trzech swoich modeli, dobrze sobie radzi z naprawą usterki łącznika ciągu odkrytej w szerokokadłubowym samolocie 777X, który w tym miesiącu wznowił testy w locie.
Ortberg powiedział, że skupia się na ustabilizowaniu i zwiększeniu produkcji istniejących samolotów Boeinga i nie planuje w najbliższym czasie rozpoczynać prac nad nowym programem samolotowym.
Przychody za kwartał kończący się w grudniu spadły o 31% do 15,24 mld dolarów, co było wartością niższą od oczekiwań analityków na poziomie 16,21 mld dolarów, wynika z danych LSEG.
Kwartalna skorygowana strata na akcję wyniosła 5,90 USD, podczas gdy oczekiwano straty na akcję wynoszącej 3 USD.
W 2024 r. zużycie gotówki wyniosło 14,3 mld dolarów, podczas gdy w 2023 r. przepływy pieniężne wyniosły 4,43 mld dolarów.