Nike i inne sklepy obuwnicze objęte cłami Trumpa.
Akcje producentów obuwia gwałtownie spadają w czwartek, ponieważ wzajemne cła dotykają kluczowych firm w tym sektorze, takich jak Nike (NKE).
Akcje giganta branży obuwia sportowego spadły w czwartek rano o 13% i oczekuje się, że osiągną najniższy poziom od listopada 2017 r.
Od 5 kwietnia wszystkie importy będą objęte podstawową stawką celną w wysokości 10%. 9 kwietnia około 60 krajów otrzyma wyższą stawkę. Chiny będą musiały zapłacić 34% cła wzajemnego na dodatek do już obowiązującego cła w wysokości 20%, co daje łącznie 54%. Wietnam będzie musiał zapłacić 46%, a Indonezja 32%.
Nike pozyskuje 11% swoich produktów z Chin, 44% z Wietnamu i 21% z Indonezji.
„To, co prezydent Trump przedstawił… było trochę bardziej agresywne, niż myślę, że wiele osób się spodziewało” – powiedział Joe Feldman z Telsey Advisory Group w wywiadzie dla Yahoo Finance. Wiele firm detalicznych „myślało, że przez jakiś czas są bezpieczne, ponieważ nie miały dużego kontaktu z Chinami, Kanadą, Meksykiem… [they’re], które teraz wyraźnie wszystko przemyślały”.
Przed środowym ogłoszeniem Nike spodziewało się, że cła obniżą marże z czwartego kwartału, ale tylko na podstawie poprzedniego 20-procentowego cła na Chiny.
„Spodziewamy się, że marże brutto w czwartym kwartale spadną o około 400 do 500 punktów bazowych, wliczając w to koszty restrukturyzacji w tym samym okresie w zeszłym roku. Uwzględniliśmy szacowany wpływ nowo wprowadzonych taryf na import z Chin i Meksyku” — powiedział dyrektor finansowy Matthew Friend podczas telekonferencji dotyczącej wyników finansowych.
Analityk firmy odzieżowej Stifel, Jim Duffy, szacuje, że cła mogą obniżyć zysk Nike na akcję w tym roku o 1,69 USD, zgodnie z notatką dla klientów.
Inne firmy obuwnicze, które odnotowały spadek, to Deckers Outdoor Corp. (DECK), Crocs (CROX), On (ONON) i Skechers (SKX), których sprzedaż spadła odpowiednio o 18%, 17%, 9% i 20%.
Większość z nich, oprócz marek odzieży sportowej, takich jak Lululemon (LULU) i VF Corp. (VFC), jest dostępna w regionach o najwyższych wzajemnych taryfach celnych.
Analityczka William Blair, Sharon Zackfia, szacuje, że Lululemon, który pozyskuje około 54% swoich produktów z Chin, Wietnamu i Indonezji, odnotuje spadek marż o około 720 punktów bazowych.
Pozostaje pytanie, jak dodatkowe koszty rozkładają się między dostawców, firmy i klientów. Marki mogą próbować negocjować z dostawcami, aby wziąć na siebie część strat. Inne potencjalne taktyki łagodzące obejmują środki obniżające koszty i wyższą cenę dla konsumentów.
„Zakładając, że pełny spadek marży bez żadnych czynników łagodzących oznacza ponad 25% przeciwny wiatr dla naszego obecnego szacunku EPS na 2026 r.”, zauważył Zackfia. Akcje Lululemon spadły o 13% w porannym handlu, podczas gdy VF Corp spadło o 23%.
Wcześniej w tym roku Duffy stwierdził, że firmy mają mniejsze pole manewru przy podnoszeniu cen w porównaniu z 2018 r., gdy pierwsza administracja Trumpa nałożyła cła.
„Uważamy, że jest to trudniejsze środowisko, w którym można przekazywać ceny, a zatem bardziej prawdopodobne jest, że będzie miało wpływ na marże branży odzieżowej” — powiedział Duffy Yahoo Finance przez telefon.
W podobnym tonie wypowiada się Duleep Rodrigo z KPMG US Consumer and Retail, mówiąc, że cła komplikują łańcuchy dostaw i wymuszają trudne decyzje dotyczące cen i zaopatrzenia.
„Choć duzi gracze mogą przetrwać burzę, wielu z nich będzie miało trudności z pokryciem rosnących kosztów, szczególnie w kategoriach wrażliwych na cenę, gdzie marże są już i tak niewielkie” – powiedział.
Feldman powiedział, że plan Trumpa, aby przenieść produkcję z powrotem do USA, będzie dla firm takich jak Nike niemal niemożliwy do zrealizowania.
„W Stanach Zjednoczonych nie ma fabryk tekstylnych… fabryk obuwia. Nie ma fabryk produkujących odzież” — powiedział. „Nie da się tego zrobić z dnia na dzień. Zajmie to rok, kilka lat… zanim je uruchomimy; koszt tego jest znaczny”.
A kupujący najprawdopodobniej pokryją część kosztów.
„W tym właśnie tkwi sedno globalnego handlu… Że znalazłeś tańsze miejsca do produkcji wielu towarów, aby obniżyć ceny dla amerykańskiego konsumenta. Cóż, jeśli produkcja towarów tutaj w USA kosztuje więcej, [it’s] nadal będzie kosztować amerykańskiego konsumenta więcej” – dodał Feldman.
Już teraz wskaźnik nastrojów konsumentów, opublikowany w piątek przez Uniwersytet Michigan, spadł do najniższego poziomu od listopada 2022 r.
Matt Priest, CEO Footwear Distributors and Retailers of America (FDRA), powiedział w komunikacie, że wzajemne taryfy są „katastrofalne dla amerykańskich rodzin” i „zwiększą koszty, obniżą jakość produktów i osłabią zaufanie konsumentów”.
Source: https://buystocks.co.uk/news/nike-stock-tanks-along-with-other-footwear-retailers-on-trump-tariffs/