Akcje Boeinga spadają po tym, jak Korea Południowa nakazała inspekcję samolotu 737-800.
Akcje Boeing spadły o ponad 4% w poniedziałkowym porannym handlu po tym, jak Korea Południowa zarządziła inspekcję wszystkich samolotów 737-800 — modelu, który brał udział w śmiertelnej katastrofie Jeju Air w weekend — obsługiwanych przez krajowych przewoźników.
P.o. prezydenta Choi Sang-mok nakazał Ministerstwu Transportu przeprowadzenie awaryjnej kontroli bezpieczeństwa całego systemu operacyjnego linii lotniczych w kraju, podczas gdy urzędnicy Ministerstwa Ziemi, Infrastruktury i Transportu, czyli MOLIT, oświadczyli, że przeprowadzą „kompleksową specjalną kontrolę samolotu B737-800”.
Niepewność otacza dokładne okoliczności katastrofy, w której zginęło 179 z 181 osób. na pokładzie samolotu w niedzielę. Samolot wylądował bez odpowiedniego podwozia na lotnisku Muan w Korei Południowej, zjechał z pasa startowego i uderzył w ścianę, wybuchając płomieniami. Ocalałymi byli dwaj członkowie załogi, których wyciągnięto z wraku.
W poniedziałkowym briefingu MOLIT powiedział, że pilot samolotu wspomniał o „zderzeniu z ptakiem” kilka minut po tym, jak wieża kontroli lotów wydała ostrzeżenie o aktywności ptaków. Pilot powiadomił również wieżę kontroli lotów o „odejściu na drugi krąg”, odnosząc się do przerwanej próby lądowania, i ogłosił „Mayday”, powiedział Yu Kyung-soo, dyrektor ds. polityki bezpieczeństwa lotniczego w MOLIT, według tłumaczenia NBC News.
Dwie czarne skrzynki zostały odzyskane z samolotu i wysłane do analizy. Tymczasem US National Transportation Safety Board kieruje zespołem amerykańskich śledczych, w tym Federal Aviation Administration i Boeing, aby pomóc południowokoreańskiej Aviation and Railway Accident Investigation Board w dochodzeniu w sprawie katastrofy. Producent silników CFM International, spółka joint venture między GE Aerospace i francuskim Safran Aircraft Engines, również będzie zaangażowana w dochodzenie.
Przedstawiciele MOLIT poinformowali w poniedziałek, że sprawdzają betonową ścianę, w którą uderzył samolot, pod kątem jej związku z wypadkiem.
Powiedzieli również, że przeprowadzą inspekcję samolotu B737-800.
Popularny wąskokadłubowy samolot Boeinga jest w użyciu od prawie trzech dekad, a jego rozwój rozpoczął się jeszcze przed pojawieniem się kłopotliwych samolotów 737 Max, późniejszej wersji tego modelu, wyprodukowanych przez amerykańskiego producenta.
B737-800 jest szeroko używany przez południowokoreańskie tanie linie lotnicze, poinformował MOLIT w poniedziałek, a największym operatorem jest Jeju Air z 39 samolotami. Inni operatorzy to T’way Air, Jin Air, Eastar Jet i Air Incheon, a flagowy przewoźnik Korean Air ma dwa modele.
„Będziemy badać zgodność z różnymi przepisami, w tym zapisy operacyjne, inspekcje i konserwację przeprowadzaną przed i po lotach” – powiedział w poniedziałek Ju Jong-wan, dyrektor Biura Polityki Lotniczej w MOLIT, według tłumaczenia NBC News.
„Planujemy dokonać przeglądu przepisów zaostrzających przepisy dotyczące zderzeń z ptakami, które mogą być potencjalną przyczyną wypadków, zwłaszcza w przypadku nowych lotnisk będących w budowie”.
Rzecznik Boeinga powiedział CNBC: „Jesteśmy w kontakcie z Jeju Air w sprawie lotu 2216 i jesteśmy gotowi ich wesprzeć. Składamy najszczersze kondolencje rodzinom, które straciły bliskich, a nasze myśli pozostają z pasażerami i załogą”.
Lokalne media podały, że inny samolot Jeju Air tego samego modelu powrócił na lotnisko Gimpo w Korei Południowej wkrótce po starcie w poniedziałek, po zgłoszeniu problemów z jego podwoziem.
„Ten model i typ samolotu charakteryzuje się bardzo dobrą historią bezpieczeństwa, a ponad 200 linii lotniczych na całym świecie zdecydowało się na korzystanie z Boeingów 737-800 w ciągu ostatniego roku” – powiedział w wiadomości e-mail Paul Charles, dyrektor generalny i analityk ds. podróży w The PC Agency.
„Śledczy będą musieli przejrzeć wszystkie zapisy dotyczące konserwacji samolotów 737-800 w Jeju Air, aby sprawdzić, czy znajdą się w nich jakieś dalsze wskazówki, dlaczego podwozie samolotu nie opadło”.
Podczas niedzielnej konferencji prasowej szef biura wsparcia zarządzania w Jeju Air, Song Kyung-hoon, powiedział, że linia lotnicza udzieli wsparcia ofiarom i ich rodzinom oraz że samolot jest objęty ubezpieczeniem na kwotę 1 miliarda dolarów, podał serwis informacyjny Yonhap.
Song zaprzeczył również, że usterki mechaniczne lub niewystarczające zabezpieczenia odegrały rolę w wypadku.
„Ta katastrofa nie dotyczy żadnych problemów z konserwacją. Nie może być żadnych kompromisów, jeśli chodzi o konserwację samolotów” – powiedział Song.
Według danych FactSet, akcje Jeju Air w poniedziałek osiągnęły najniższy poziom w historii i zamknęły się spadkiem o 8,65%.
Source: https://buystocks.co.uk/news/boeing-shares-fall-after-south-korea-ordered-737-800-inspection/