Dostawy samochodów elektrycznych Tesli wyprodukowanych w Chinach wzrosły w sierpniu o 9,3% r/r
Amerykański producent samochodów Tesla (NASDAQ: TSLA) sprzedał w sierpniu 84 159 wyprodukowanych w Chinach pojazdów elektrycznych (EV), co oznacza wzrost o 9,3% w porównaniu z rokiem poprzednim, jak wynika z poniedziałkowych danych Chińskiego Stowarzyszenia Samochodów Osobowych (CPCA).
Sprzedaż produkowanych w Chinach samochodów Model 3 i Model Y wzrosła o 30,9% w porównaniu z miesiącem wcześniej.
Chiński rywal BYD (SZ:002594), oferujący serie pojazdów elektrycznych Dynasty i Ocean oraz modele hybryd benzynowo-elektrycznych, odnotował w sierpniu dostawy 274 086 pojazdów osobowych, co stanowi wzrost o 57,5% w stosunku do roku.
Tesla rozpoczęła wojnę cenową na największym rynku samochodowym świata na początku 2023 r., aby bronić swojego udziału w rynku, który znalazł się pod presją głównego lokalnego rywala BYD i mniejszych graczy.
Jej posunięcia obejmowały obniżkę cen w Chinach dwukrotnie w ciągu trzech dni w sierpniu i ogłoszenie dodatkowych obniżek w piątek, co stanowiło uzupełnienie lipcowych rabatów gotówkowych i podsyciło wojnę cenową, która przyciągnęła ponad 40 marek w Chinach.
Ponieważ priorytetem była sprzedaż, marża zysku Tesli spadła. Jak wynika z obliczeń Reutersa, marża brutto na sprzedaży samochodów spadła w pierwszym półroczu do 17,9% z 27,8% w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Z kolei najnowsze ujawnienie finansowe BYD wykazało, że marża brutto brutto na branży motoryzacyjnej wzrosła do 20,67% w ciągu sześciu miesięcy zakończonych w czerwcu, co stanowi wzrost o 4,36 punktu procentowego w porównaniu z rokiem poprzednim. Analitycy Citi stwierdzili, że pomogły w tym „przewagi producenta samochodów w skali produkcji”.
Jednak w piątek Tesla wypuściła najpierw w Chinach odświeżoną wersję swojego pojazdu Model 3, z ceną wywoławczą o 12% wyższą od poprzedniego, podstawowego modelu z napędem na tylne koła.
Inni producenci, w tym mniejszy rywal Xpeng (NYSE: XPEV) i nowicjusz Xiaomi (OTC: XIACF), chcą ogłosić jeszcze tańsze modele, zaostrzając konkurencję.
Xpeng wprowadzi na rynek model klasy A wyceniony na 150 000 juanów (20 571,62 dolarów) w ramach projektu o nazwie MONA w ramach zawartej pod koniec sierpnia transakcji nabycia inteligentnego modułu EV giganta transportu pasażerskiego Didi. Ceny obecnych modeli Xpeng przekraczają 200 000 juanów.
Xiaomi, rozpoczynająca karierę jako producent telefonów budżetowych, również uzyskała zgodę chińskiego planisty państwowego na produkcję pojazdów elektrycznych.
Dodatkowym wyzwaniem był spadająca sprzedaż samochodów pomimo szeregu środków wspierających duże wydatki, w miarę słabnięcia ożywienia gospodarczego w Chinach po pandemii, a główne banki sygnalizowały ryzyko, że Chiny nie osiągną celu wzrostu na rok 2023 wynoszącego około 5%.
(1 USD = 7,2916 juana chińskiego)
Source: https://buystocks.co.uk/news/teslas-china-made-ev-deliveries-rise-9-3-y-y-in-august/