Chiński producent samochodów BYD kupi biznes mobilny amerykańskiej firmy Jabil za 2,2 miliarda dolarów
Chiński producent samochodów BYD (002594.SZ) poinformował w poniedziałek, że jego jednostka elektroniczna zawarła umowę z amerykańskim producentem Jabil Inc (JBL.N) na zakup jego przedsiębiorstwa produkującego elektronikę mobilną w Chinach za 15,8 miliarda juanów (2,2 miliarda dolarów).
Transakcja poszerzy bazę klientów, portfolio produktów i komponenty do smartfonów BYD Electronic (BE) (0285.HK), chcąc wykorzystać potencjalny wzrost Jabil w tym sektorze.
Firma Jabil Circuit z siedzibą w Singapurze i produkująca płytki obwodów drukowanych utworzyła w tym miesiącu jednostkę, która wchłonęła jej działy produkcyjne w Chengdu i Wuxi, które zostaną teraz sprzedane chińskiej grupie.
Akcje BYD Electronic początkowo spadły w poniedziałek w Hongkongu aż o 9%, ale odrobiły straty i po południu wzrosły o 0,5%, podczas gdy szerszy rynek wzrósł o 1,5%. Notowane w Hongkongu akcje spółki-matki BYD zwyżkowały o 0,9%
Choć obecnie firma BYD jest najbardziej znana z branży pojazdów elektrycznych, zaczynała od sprzedaży komponentów elektronicznych. W 2007 roku spółka BYD notowała swoją jednostkę BE na giełdzie w Hongkongu.
Główną działalnością BE jest sprzedaż komponentów elektronicznych do produktów elektroniki użytkowej, takich jak smartfony i laptopy. Był to jeden z trzech kluczowych segmentów biznesowych BYD Electronic, generujący ponad 70% jej całkowitych przychodów w 2022 roku.
„Myślę, że dla BYD jest to przypomnienie, że firma ta robi coś więcej, niż tylko dominuje w pojazdach elektrycznych” – powiedział Tu Le, założyciel firmy konsultingowej Sino Auto Insights, dodając, że zajmował wyższą pozycję w łańcuchu dostaw urządzeń mobilnych i był dostawcą firmy Apple Inc ( NASDAQ: AAPL).
Analitycy Citi stwierdzili w notatce, że ich zdaniem transakcja dotyczy działalności firmy Jabil w zakresie metalowych obudów Green Point w Wuxi i że może to oznaczać dalszą penetrację przez BE oferty Apple z większym udziałem w rynku.
BE będzie prawdopodobnie musiała sfinansować przejęcie pożyczką i emisją kapitału, dodali. BYD i BE nie ujawniły, w jaki sposób planują sfinansować transakcję.
BE i Jabil nie odpowiedziały natychmiast na prośby o dalszy komentarz.
„Poprawiając udział BE w rynku produktów, przejęcie skutecznie zapewni synergię z istniejącymi produktami BE, poprawi ogólną konkurencyjność i zapewni długoterminowy, zrównoważony rozwój” – stwierdziło BYD w zgłoszeniu giełdowym, nie ujawniając żadnych dalszych szczegółów na temat przejęcia.
Jeżeli transakcja zostanie sfinalizowana, ostateczna umowa umożliwi firmie Jabil „udoskonalenie naszych ram kapitałowych skupionych na akcjonariuszach, w tym stopniowe wykupy akcji własnych”, powiedział w oświadczeniu dyrektor generalny Kenny Wilson.
Transakcja umożliwi Jabilowi dalsze inwestycje w „pojazdy elektryczne, energię odnawialną, opiekę zdrowotną, centra danych w chmurze AI i inne rynki końcowe” – dodał Wilson.
Jak wynika ze swojej strony internetowej, Jabil Circuit współpracuje z firmami z branży opieki zdrowotnej, telekomunikacji, przetwarzania danych i przechowywania danych, mając na celu rozwój inteligencji łańcucha dostaw.
BYD po raz pierwszy weszła do branży samochodowej w 2003 roku, kiedy przejęła producenta samochodów Qin Chuan z Nanjing, który posiadał pozwolenie na produkcję samochodów. Trzy lata później wypuściła na rynek swój pierwszy model samochodu.
(1 dolar = 7,2890 juana chińskiego)