HomeKup akcje Nike

Kup akcje Nike w 2021

Nike (NKE)
...
24-godzinna wymiana
...
exchange
...

Nie mogło być bardziej odpowiedniej organizacji niż Nike, by nosić to imię greckiej bogini sukcesu. Od skromnych początków w Oregonie, Nike stał się globalną marką z 1026 sklepami detalicznymi na całym świecie.

Nike jest wiodącym na świecie dostawcą butów i odzieży sportowej oraz głównym producentem sprzętu sportowego. W ciągu ostatnich 10 lat firma uzyskała 306 mld USD przychodów, znacząco przewyższając konkurencję. Nike to najcenniejsza marka odzieżowa na świecie z wyceną 39,1 mld USD.

Nike zadebiutował na giełdzie w 1980 roku i jest notowany na giełdzie nowojorskiej pod symbolem giełdowym NKE.

Kup akcje Nike, dopiero po zapoznaniu się z naszym przewodnikiem. Pokazuje on, jak (i dlaczego) kupować akcje Nike, biorąc pod uwagę rozmaite analizy techniczne i czynniki fundamentalne.

Jak kupić NKE akcje w 5 prostych krokach

  1. 1
    Odwiedź CedarFX, klikając poniższy link i wypełnij krótki formularz, aby się zarejestrować.
  2. 2
    Aby uzyskać wyższe limity handlowe, przedstaw dowód tożsamości i zweryfikuj swoje konto.
  3. 3
    Klikając przycisk „Wpłata”, możesz wybrać preferowaną metodę płatności.
  4. 4
    Skorzystaj z najnowocześniejszego oprogramowania CedarFX, aby uzyskać dostęp do swoich ulubionych akcji i wybierz opcję „Handluj”.
  5. 5
    Skorzystaj z najnowocześniejszego oprogramowania CedarFX, aby uzyskać dostęp do swoich ulubionych akcji i wybierz opcję „Handluj”

Wszystko, co musisz wiedzieć o Nike

Zaczniemy od krótkiego przeglądu Nike jako firmy, skupiając się na historii firmy, modelom biznesowym, strategii, sposobom generowania przychodów i jej wynikom finansowym w ciągu ostatnich pięciu lat. Przegląd ten powinien okazać się pomocny w podejmowaniu rozsądnych decyzji inwestycyjnych dotyczących akcji spółki.

Historia Nike

Nike jest pomysłem Billa Bowermana, trenera lekkoatletyki z Uniwersytetu Oregonu i jego byłego ucznia Phila Knighta. Firma rozpoczęła działalność jako Blue Ribbon Sports w 1964 roku, otwierając swój pierwszy punkt sprzedaży detalicznej w 1966 roku.

Bowerman i Knight wprowadzili na rynek buty marki Nike w 1972 roku, a po sukcesie buta zmienili nazwę firmy na Nike Inc. w 1978 roku. Firma jest największym na świecie dostawcą obuwia i odzieży sportowej oraz liczącym się producentem sprzętu sportowego. Ze względu na swój związek z sukcesami sportowymi marka Nike stała się symbolem statusu we współczesnej modzie miejskiej.

Siedziba firmy znajduje się w pobliżu Beaverton w stanie Oregon. Od 2020 roku zatrudnia około 76 700 pracowników na całym świecie. W zeszłym roku Nike wyceniono na ponad 32 miliardy dolarów, co czyni go najcenniejszą marką wśród firm sportowych. Nike zadebiutowało w 1980 roku na giełdzie nowojorskiej pod symbolem giełdowym NKE.

Jaka jest strategia Nike?

Model biznesowy Nike odnosi się do rynku masowego, bez znaczącego rozróżnienia między klientami. Oferta firmy jest skierowana do konsumentów zainteresowanych obuwiem, odzieżą i sprzętem sportowym. Nike polega na jakości, innowacjach i statusie marki, aby sprzedawać swoje produkty klientom w różnych grupach wiekowych i kategoriach społecznych.

Sklepy stacjonarne odpowiadają za większość sprzedaży firmy, zwłaszcza sklepy marki Nike. Firma posiada rozległą sieć sprzedaży, obejmującą ponad tysiąc sklepów stacjonarnych na całym świecie.

Jednak z powodu pandemii COVID-19 Nike zmierza w kierunku handlu elektronicznego. Biznes e-commerce giganta obsługuje ponad 45 krajów i jest na dobrej drodze do osiągnięcia co najmniej 50% sprzedaży w nadchodzących latach.

Nike inwestuje również więcej w opcje sprzedaży oparte na technologii cyfrowej. Niedawno uruchomił popularną aplikację SNKRS, aby zwiększyć sprzedaż online. Posunięcie to powinno obniżyć koszty operacyjne firmy w perspektywie długoterminowej poprzez zmniejszenie jej zależności od partnerów zewnętrznych i bezpośrednie dotarcie do młodszych konsumentów. Nike testuje już nowe formaty transmisji na żywo, które są już popularne w Azji.

W jaki sposób Nike zarabia pieniądze?

Nike zarabia głównie na sprzedaży obuwia za pośrednictwem hurtowni dystrybuujących produkty marki na całym świecie. Firma wygenerowała dochód w wysokości 2,54 mld USD z 35,53 mld USD przychodów w 2020 r. Segment obuwia Nike pozostaje najbardziej dochodowym segmentem firmy i nadal wykazuje silny wzrost. Sprzedaż obuwia odpowiadała za 66% (23,3 mld USD) przychodów firmy w 2020 r. Segment odzieży Nike jest drugim co do wielkości i generuje około 11 mld USD przychodów na całym świecie. Najmniejsze przychody w spółce generowała sprzedaż z segmentu wyposażenia.

Ameryka Północna to główny rynek firmy. Region ten wygenerował 40,7% całkowitych przychodów firmy, a sprzedaż brutto wyniosła 14,48 mld USD. Europa, Bliski Wschód i Afryka to drugi co do wielkości rynek giganta, podczas gdy region Azji i Pacyfiku oraz Ameryki Łacińskiej, na który przypada 14% całkowitych przychodów firmy, jest najmniejszy. Nike jest zaopatrywany przez około 127 fabryk obuwia zlokalizowanych w 15 krajach poza Stanami Zjednoczonymi.

Jak firma Nike radziła sobie w ostatnich latach?

Jak pokazuje wykres, akcje Nike zyskały na wartości o 223,4% w ciągu pięciu lat do maja 2021 r. W okresie od połowy 2016 r. do połowy 2017 r. akcje notowały gorsze wyniki, a ich cena oscylowała w przedziale oporu od 57 do 59 USD. Jednak od października 2017 r., kiedy cena akcji przełamał opór na poziomie 59,08 USD, Nike znajduje się na trajektorii zwyżkowej, po drodze doświadczając jedynie niewielkich niepowodzeń.

W marcu 2020 roku akcje Nike spadły do najniższego poziomu od dwóch lat z powodu pandemii, osiągając wartość 67,45 USD. Wzrost wynosił wtedy prawie 100%.

W miarę jak gospodarka ponownie się otwiera, a liczba szczepień nadal rośnie, akcje firm takich jak Nike powinny korzystać z wydatków konsumenckich napędzanych impulsami, wysokim poziomem oszczędności i stłumionym popytem konsumenckim. Oczekuje się, że cena akcji będzie rosła do końca 2021 roku, biorąc pod uwagę imponujące wyniki z pierwszego kwartału.

Analiza fundamentalna Nike

Analiza fundamentalna to metoda wyceny aktywów w celu poznania ich prawdziwej wartości. Jest to sposób ustalenia wewnętrznej wartości papieru wartościowego (tj. akcji). Analiza fundamentalna polega na całościowym spojrzeniu na akcje, ponieważ bierze pod uwagę wszystkie czynniki, które mogą wpływać na ich wartość. Analiza fundamentalna ma na celu porównanie ceny rynkowej akcji z jej wartością wewnętrzną w celu ustalenia, czy jest ona niedowartościowana lub przewartościowana.

Analiza fundamentalna obejmuje czynniki makroekonomiczne, takie jak stan gospodarki i uwarunkowania branżowe, oraz czynniki mikroekonomiczne, takie jak efektywność zarządzania przedsiębiorstwem. Analitycy oceniają ogólną kondycję ekonomiczną i siłę danej branży, zanim skoncentrują się na wynikach poszczególnych firm, aby uzyskać dokładną wartość rynkową akcji.

Analitycy używają pewnych wskaźników do przeprowadzania analizy fundamentalnej akcji. Należy do nich wskaźnik P/E, przychody, zyski, zysk na akcję, zysk z dywidendy i przepływy pieniężne.

Przychód Nike

W 2020 roku globalne przychody Nike wyniosły około 37,4 miliarda dolarów. Ameryka Północna pozostaje największym rynkiem firmy, odpowiadającym za 39% przychodów osiągniętych w tym okresie. Segment obuwniczy jest najbardziej dochodową jednostką w Nike. Obuwie wygenerowało 23,3 mld USD dla firmy w porównaniu z 10,9 mld USD na odzieży. Przychody ze sprzedaży sprzętu wyniosły około 1,28 mld USD.

Imponujące wyniki odnotowane w 2020 r. były kontynuowane w kolejnym roku fiskalnym, a Nike osiągnął imponujący wynik za I kwartał 2021 r. Firma odnotowała zysk netto w wysokości 1,45 mld USD. Całkowita sprzedaż wzrosła do 10,36 mld USD z 10,1 mld USD rok wcześniej, chociaż liczba ta była niższa od oczekiwań analityków na poziomie 11,02 mld USD.

Bezpośrednia sprzedaż detaliczna Nike wzrosła o 20% rok do roku, do 4 miliardów dolarów. Sprzedaż internetowa wzrosła o 59%. Firma podała, że po raz pierwszy zaksięgowała w Ameryce Północnej kwotę ze sprzedaży w wysokości ponad 1 miliarda dolarów.

Zysk na akcję Nike 

Zysk na akcję (EPS) pomaga analitykom finansowym i inwestorom ocenić kondycję finansową firmy. Uważa się, że jest to jedna z najważniejszych zmiennych w określaniu wartości akcji.

Wielu inwestorów nadal traktuje EPS jako miernik rentowności firmy. EPS oblicza się, dzieląc zysk spółki przez całkowitą liczbę wyemitowanych akcji zwykłych. Wyższy EPS oznacza, że firma jest wystarczająco rentowna, aby wypłacić więcej pieniędzy swoim akcjonariuszom. Inwestorzy, którzy nie chcą samodzielnie obliczać wskaźnika, mogą go znaleźć na stronach internetowych o tematyce  finansowej, takich jak Yahoo! Finance czy witryny głównych brokerów.

W roku podatkowym 2020 podstawowy zysk na akcję Nike wyniósł 1,63 USD na akcję, podczas gdy wartość rozwodniona wyniosła 1,60 USD na akcję.

Współczynnik P/E Nike

Wskaźnik ceny do zysku (P/E) to kolejny miernik szeroko stosowany przez analityków fundamentalnych i inwestorów do określania wartości akcji w porównaniu z zyskami firmy.

Wskaźnik P/E pokazuje, ile rynek jest skłonny zapłacić dzisiaj za akcje w oparciu o ich zyski. Wysoki wskaźnik P/E może oznaczać, że cena akcji jest wysoka w stosunku do zysków i prawdopodobnie jest zawyżona. Wskazuje to, że inwestorzy spodziewają się w przyszłości wyższego wzrostu zysków, dlatego są gotowi zapłacić wyższą cenę akcji już dziś. I odwrotnie, niski wskaźnik P/E może wskazywać, że obecna cena akcji jest niska w stosunku do zysków i prawdopodobnie jest niedowartościowana.

Akcje wzrostowe, na przykład spółek technologicznych, mają zwykle wysoki wskaźnik P/E, ponieważ inwestorzy oczekują wyższych zwrotów w przyszłości. Inaczej jest w przypadku akcji o niższej wartości, które mają niższy wskaźnik P/E, ponieważ inwestorzy nie są skłonni płacić dziś wyższej ceny akcji za przyszłe zyski.

Wskaźnik P/E Nike w momencie pisania tego artykułu wynosił 83,42, obliczony jako iloraz ceny i zysku na akcję (133,47 / 1,63 = 83,42). Oznacza to, że inwestorzy są gotowi zapłacić 83,42 dolara za każdego 1 dolara, jaki Nike zarabia rocznie. Innymi słowy, są gotowi czekać ponad 83 lata na zwrot inwestycji, jeśli firma nadal będzie zarabiać w tym tempie.

Stopa dywidendy Nike

Stopa dywidendy (wyrażona w procentach) to wskaźnik finansowy, który pokazuje, ile firma wypłaca dywidendy każdego roku w stosunku do ceny akcji. Zwana również stosunkiem ceny do dywidendy (jeśli przedstawiona jest jako stosunek), stopa dywidendy jest obliczana poprzez podzielenie dywidendy na akcję przez cenę na akcję. Następnie można ją pomnożyć przez 100, aby uzyskać zysk procentowy.

Zyski z dywidend są odwrotnie proporcjonalne do ceny akcji. Kiedy cena akcji rośnie, jej stopa dywidendy spada i odwrotnie. Dlatego zysk z dywidendy ze zniżkujących akcji często wygląda na niezwykle wysoki.

Nowe firmy, które są małe i szybko się rozwijają, płacą mniejszą dywidendę niż dojrzałe firmy z tych samych sektorów. Spółki o ugruntowanej pozycji, które nie rozwijają się bardzo szybko, wypłacają najwyższe stopy dywidendy. Konsumenckie firmy niecykliczne, które sprzedają podstawowe artykuły lub media, są przykładami całych sektorów, które zapewniają najwyższy średni zysk.

Nike wypłaciło roczną dywidendę w wysokości 1,10 USD na akcję za rok obrotowy 2020, więc stopa dywidendy została obliczona jako (1,1 / 133,47) x 100 = 0,82%.

Przepływ środków pieniężnych Nike

Przepływy pieniężne to wzrost lub spadek ilości pieniędzy, które posiada firma. W finansach termin ten jest używany do opisania kwoty gotówki (waluty), która jest generowana lub konsumowana w danym okresie. Rachunek przepływów pieniężnych mierzy, jak dobrze firma zarządza swoją pozycją gotówkową; innymi słowy, jak dobrze firma generuje środki pieniężne na spłatę zobowiązań i finansowanie kosztów operacyjnych.

Rachunek przepływów pieniężnych pozwala inwestorom zrozumieć, jak przebiega działalność firmy, skąd pochodzą jej pieniądze i jak są one wydawane. Zgodnie z raportem fiskalnym za 2020 r., Nike miał wolne przepływy pieniężne w wysokości 3,83 mld USD, jak pokazano na poniższym obrazku.

Dlaczego warto kupować akcje Nike?

Po ponurym 2020 roku, w którym sprzedaż spadła o 40% w drugim kwartale, Nike odnotował wzrost sprzedaży. Wspierany przez szczepionkę COVID-19 i ponowne otwarcie gospodarki, Nike jest jednym z zapasów detalicznych, które powinny skorzystać na zwiększonych letnich wydatkach. Firma wykorzystuje również swoją platformę internetową do dalszego zwiększania sprzedaży, dostosowując się w ten sposób do zmiany wzorców zakupowych spowodowanej pandemią. Oto kilka powodów, dla których warto kupić akcje Nike:

  • Na wyniki Nike ma wpływ ponowne otwarcie gospodarki
  • To zaufana marka o imponującym modelu biznesowym i bogatym portfolio produktów
  • Jest liderem na rynku odzieży i obuwia sportowego
  • Regularnie wypłaca dywidendy
  • Powinien nastąpić wzrost sprzedaży wraz z powrotem wydarzeń sportowych

Porada ekspertów dotycząca kupowania akcji Nike

Sport powraca w tym roku, a główne wydarzenia sportowe, takie jak NFL i NBA, są już w sezonie, a igrzyska olimpijskie zaplanowano na sierpień. Istnieje również spory stłumiony popyt konsumencki, napędzany bardzo wysokim poziomem oszczędności. Dlatego może to być dobry moment na kupno i trzymanie pozycji na akcjach Nike, jednocześnie gromadząc więcej akcji na spadkach.
- Mircea Vasiu
Kup akcje Nike już dziś!

5 kwestii, które należy wziąć pod uwagę przed zakupem akcji Nike

Przed podjęciem decyzji inwestycyjnej należy wziąć pod uwagę kilka kwestii. Oto pięć z nich.

1. Poznaj spółkę 

Zrozumienie firmy wymaga znajomości jej biznesu, sposobu, w jaki generuje przychody i kim są jej konkurenci. Możesz także zrozumieć biznes, przyglądając się jego zarządowi i temu, jaką ideologię przyjmuje.

Legendarny inwestor Peter Lynch był zdecydowanym zwolennikiem inwestowania w znane mu firmy; Uważał, że można sformułować rozsądne oczekiwania co do przyszłości firmy, dokładnie się z nią zapoznać. Warren Buffett jest również znany z tego podejścia; jego koncepcja „kręgu kompetencji” zachęca inwestorów do skupienia się na obszarach, które znają najlepiej.

Niezależnie od tego, jak dobrze myślisz, że rozumiesz firmę, przed zainwestowaniem zapoznaj się z podstawami.

2. Poznaj podstawy inwestowania

Świat inwestowania oferuje pozornie nieskończoną liczbę aktywów i możliwości. W związku z tym łatwo pogubić się w euforii inwestowania. Ale inwestowanie wykracza poza zakup aktywów i czekanie na wzrost ich wartości.

Zrozumienie podstaw inwestowania jest podobne do nauki nowego języka. Dobra wiadomość jest taka, że po opanowaniu gry będziesz lepiej rozumieć, jak inwestować swoje pieniądze.

Na dobrą strategię inwestycyjną składa się wiele czynników. Zarządzanie ryzykiem, dywersyfikacja portfela, analiza fundamentalna i analiza techniczna to tylko niektóre z podstaw, które musisz znać przed zainwestowaniem.

3. Starannie wybierz swojego brokera

Twój broker powinien być organizacją zdolną do osiągnięcia twojego celu inwestycyjnego i zachowania twojego kapitału. Jeśli wybierzesz niewłaściwego brokera, może to wpłynąć na wzrost Twojego portfela. Ogólnie rzecz biorąc, rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę u brokera, obejmują bezpieczeństwo, regulacje odpowiednich władz, dostęp do giełd i opcje płatności.

Możesz zdecydować się na bezpłatne lub płatne pośrednictwo. Jeśli jesteś małym inwestorem detalicznym, bezpłatny dom maklerski odpowiadałby twoim potrzebom, ponieważ nie ponosisz ogromnych kosztów transakcji. Jeśli jednak posiadasz ogromny kapitał, być może lepiej skorzystać z usług profesjonalnego brokera, który oferuje porady inwestycyjne.

4. Zdecyduj, ile chcesz zainwestować

Istnieje wiele sposobów, aby zdecydować, ile chcesz zainwestować w określone akcje.

Możesz inwestować pewien procent swojego portfela, przy czym ogólną zasadą jest, aby nie inwestować więcej niż 2% swojego portfela w żadną pojedynczą akcję. Możesz także zainwestować w akcje określoną kwotę, np. zakupić akcje Nike o wartości 1 000 USD. Alternatywnie możesz zdecydować o wejściu na rynek w odstępach czasu, na przykład podczas korekt i spadków, lub poprzez uśrednianie w górę lub w dół kosztu akcji w czasie.

Kluczem do sukcesu jest nigdy nie inwestować kwoty, na utratę której nie możesz sobie pozwolić.

5. Określ cel swojej inwestycji

Twój cel inwestycyjny pomaga wyjaśnić cel inwestowania w określone akcje.

Dlaczego inwestujesz w tę konkretną akcję? Czy ma to potrwać długo, czy krótko? Kupujesz akcje, bo lubisz firmę lub dostrzegłeś w akcjach okazję, z której chcesz skorzystać? Oto rodzaje pytań, na które musisz odpowiedzieć przed zainwestowaniem w akcje.

Może kupujesz akcje na emeryturę lub na sfinansowanie edukacji dziecka. Zawsze należy wyjaśnić powód, dla którego inwestujesz w określone akcje, ponieważ pomaga to zachować ostrożność i trzymać się swoich początkowych planów pomimo codziennego szumu na rynku.

Zakup akcji Nike - podsumowanie

Podsumowując, Nike to globalna firma, która nadal dominuje na rynku odzieży sportowej. W 2019 roku kontrolowała 27,4% rynku obuwia i odzieży sportowej. Nieustannie wprowadza innowacje i poprawia jakość swoich produktów. Nike przynosi zyski i od dekady konsekwentnie zwiększa wypłaty dywidend pomimo recesji i globalnej pandemii.

Aby już teraz zainwestować w akcje Nike, wystarczy założyć konto maklera giełdowego, zasilić je środkami, wybrać Nike z listy akcji i złożyć zamówienie na akcje. Możesz także zainwestować za pośrednictwem programu zakupu udziałów Nike Direct (DSPP).

Jeśli nie jesteś teraz gotowy do inwestowania, możesz kontynuować naukę i przeczytać inne nasze materiały edukacyjne.

Często zadawane pytania

  1. Nike jest notowany głównie na nowojorskiej giełdzie papierów wartościowych (NYSE). Jednak akcje giganta są również przedmiotem obrotu na Londyńskiej Giełdzie Papierów Wartościowych i Deutsche Börse Xetra, tak więc akcje można kupić na dowolnej z tych giełd.

  2. Możesz kupić akcje Nike u dowolnego brokera, który ma dostęp do NYSE lub któregokolwiek z akceptowanych partnerów w Twoim kraju. Jeśli chcesz, możesz również skorzystać z opcji DSPP firmy Nike.

  3. Nike to bardzo dobra firma. Jej akcje zwróciły się w ponad 230% w ciągu ostatnich pięciu lat (w momencie pisania artykułu), a ponadto firma adaptuje się do świata e-zakupów.

  4. Tak, Nike wypłaca dywidendy. Za rok obrotowy 2020 spółka wypłaciła dywidendę w wysokości 1,10 dolara na akcję. Przez 10 kolejnych lat zwiększała dywidendę, zwiększając ją średnio o 10,93% każdego roku. Szacunkowo, Nike wypłaca 59,46% swoich zysków w formie dywidendy.

  5. Tak, Nike to dochodowa firma. W 2020 roku, pomimo pandemii, firma wygenerowała dochód w wysokości 2,54 mld USD z 35,53 mld USD przychodów.

  6. Analiza techniczna może być korzystna przed zakupem, aby dostosować czas zakupu. Najpierw jednak przeprowadzić analizę fundamentalną, aby upewnić się, że firma jest w dobrej kondycji finansowej. Analiza fundamentalna podpowiada, czy firma jest dobra do inwestycji, a analiza techniczna podpowiada, kiedy najlepiej dokonać zakupu.